Norske forbrukere har høye forventninger til rabattnivåene under Black Friday, men pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt tror mange nordmenn vil bli skuffet. En ny meningsmåling viser dessuten at hvert sjette produkt faktisk gikk opp i pris under fjorårets store salgsdag.
LES OGSÅ: Virke spår Black Friday-rekord
Undersøkelsen som er gjort av Opinion på oppdrag fra Prisjakt, viser at halvparten av de som planlegger å handle førstkommende fredag, forventer at rabattene i gjennomsnitt vil være halv pris av normal pris. Èn av fire spurte forventet også hele 60 prosent prisreduksjon eller mer.
Jeg er overrasket over at kundene ikke har lært, men fortsatt forventer så høye rabatter denne dagen. Slik var det ikke i fjor, og slik blir det dessverre ikke i år, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt, i en pressemelding.
Advarer mot villedende tilbud
I fjor skal det gjennomsnittlige rabattnivået, på Prisjakts 10 000 mest søkte produkter, ha vært på 13 prosent. Nå oppfordrer Vittersøe kundene til å være forsiktige.
Det er altså stor risiko for at du kjøper et unødvendig dyrt produkt selv om det skjer på Black Friday. Det gjelder å være forsiktig, observant og sammenligne priser. Dersom varen for eksempel er priset med 50 prosent avslag, uten henvisning til førpris, bør du være ekstra på vakt. Da er sjansen stor for at butikken villeder deg, oppfordrer Are Vittersø, i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Snart braker det løs - Norge er klare for Black Week
Har blitt mer prisbevisste
Undersøkelsen viser dog at nordmenn har blitt mer prisbevisste og at andelen som sjekker normalpris på varer før Black Friday har økt fra 75 prosent i 2017 til 85 prosent i 2019. Det kommer også frem at hver tredje nordmann har liten tillit til at rabattene som selges på Black Friday er reelle.
I år som i fjor svarer tre av ti at de planlegger å handle på Black Friday, samtidig som fire av ti har svart at de handlet på tilsvarende dag i fjor.
Denne responsraten, på antatt handel og faktisk handel, har ligget konstant i noen år. Ut av det kan vi trekke at cirka 10 prosent handler på impuls, uten å ha planlagt kjøpet i forkant, sier Vittersø.
Undersøkelsen viser at nesten halvparten av de spurte vil handle for inntil 2000 kroner på fredag, mens 27 prosent planlegger å bruke mellom 2000 og 4000 kroner, samtidig som hver femte skal bruke 4000 kroner eller mer på shopping kommende fredag.