E-handelens vekst og selgere i Nordens avhengighet av førstnevnte har vært merkbar i de fleste bransjer, spesielt innenfor detaljhandel. Vi ser et raskt skifte fra både forbrukere og selgere for å kunne stole på sikre betalingsmåter på nettet.
Hvilke problemer knyttet til betalingsbehandling bør så e-handelsselgere vurdere nå, mens landskapet fortsetter å endre og utvikle seg? Og hvordan kan de oppdatere beredskapsplanene sine for å forberede seg på usikkerhetene som ligger foran dem?
Ikke glem å ta backup
Jeg kan ikke understreke dette nok – selgere må ha tilkobling til mer enn en erverver, og helst en robust en!
Under denne siste krisen har forskjellige betalingskanaler blitt påvirket på varierende måter. Når nedstengning ble et faktum for folk, falt forbruket som betales med fysisk kort (CP) raskt, mens bruk uten fysisk kort (CNP) steg i været.
For e-handelsselgere koblet til en erverver eller prosessor som handlet hovedsakelig innenfor CP-feltet, har dette sannsynligvis hatt en dobbel effekt: Ikke bare ønsket den erververen å fokusere på å dempe skadene, men de slet også med å betjene CNP-økningen.
Derfor er det viktig å ha en backup-erverver for å opprettholde forretningsdriften og tillate selger å tilby kundene dine en sømløs betalingsopplevelse, uansett hvilken situasjon som måtte oppstå.
Det er også fornuftig å vurdere mottakerens beredskapsplaner. Har de mulighet til å begrense tjenesteavbrudd ved jobbing hjemmefra? Er de smidige nok til å tilpasse seg og opprettholde kontinuiteten til tjenesten virksomheten din krever?
Det praktiske
For å opprettholde et godt forhold og få mest mulig ut av backup-erververen, er det en god idé å føre trafikk gjennom dem, selv utenom topptider. Det betyr ikke at du trenger å ha en lik deling, du trenger kun å unngå de fryktede selger-ID-ene (MID) som erververne prøver å forhindre.
Men hvordan velger du hvilken erverver trafikken skal passere gjennom? Selvfølgelig skal alle transaksjoner i teorien godkjennes gjennom den leverandøren du velger. I praksis kan imidlertid godkjenningsgradene variere.
Dette skyldes at når utstedere godkjenner transaksjoner, ser de på tre hovedfaktorer: erverver, selgers og kortholders plassering.
Hvis alle parter i denne treenigheten er i samme region, vil transaksjonen sannsynligvis anses som trygg og dermed godkjennes. Hvis ikke mistenkes antakeligvis risikoen som høyere.
Så …
Den beste måten å distribuere trafikken mellom erververe på er å ha et godt team av analytikere, enten interne eller levert av betalings-gatewayen, som kan bestemme hvilken rute som egner seg best til hvert enkelt geografiske område.
I tillegg til å være erverver, tilbyr Credorax en smart rutingsportal med sterke relasjoner til over 100 andre banker/erververe i en rekke geografiske områder for å hjelpe til med å koble selskaper på denne måten.
Forhandlere trenger ganske enkelt å uttrykke hvilket land de ønsker å henvende seg til, så kan Credorax bidra til å etablere relevante relasjoner for å lette sømløs virksomhet der.
Ta høyde for lover og regler
Selv om andre problemer kanskje stjeler fokus akkurat nå, bør ikke forhandlere glemme kommende lover og regler – og bøtene som følger med dem dersom de ikke samsvarer tidsnok.
Det mest presserende er SCA (Strong Customer Authentication). Denne forskriften er i et nøtteskall laget for å redusere svindel ved å legge til et par ekstra autentiseringstrinn i kassen. Det er en metode som lar kunder bekrefte at de virkelig er personen de utgir seg for å være.
For å unngå bøter og beskytte mot fremtidig svindel må alle selgere overholde SCA innen 14. september 2021 – og ideelt sett innen desember 2020, ifølge FCA.
Overholdelse av SCA vil kreve at selgere implementerer 3D Secure 2.0-godkjenningsprotokollen i kassene sine.
Imidlertid er den enkleste måten å gjøre dette på å jobbe med en mottaker som allerede opererer i samsvar og har 3D Secure 2.0.
For en omfattende forklaring av SCA kan du ta en titt på vår fullstendige guide her.
Hva er viktig for kunden din?
Når det gjelder betalingsbehandling for forhandlere, må e-handelsselgere også vurdere synligheten av alternative betalingsmåter og hvordan tilliten til disse vokser etter hvert som kortbruken avtar. Mange forbrukere har en foretrukket betalingsprosess de forventer at virksomheter skal tilby, og dette varierer globalt.
Ta for eksempel Norden. Netthandlere her bruker ikke bare sitt foretrukne kort, men også nettbank. Imidlertid har e-lommebøker også opplevd økt interesse de siste årene, og vi forventer at den trenden vil fortsette. I Asia er betalingsmetoder for mobil og meldinger som AliPay og WeChat utstrakte.
Så hvis selskapet ditt er åpent for internasjonale markeder, kan det være lurt å vurdere mållandets foretrukne måte å betale på for å unngå å tape salg.
I tillegg til dette kan selgere øke kundenes komfort ytterligere gjennom tokenisering.
Tokenisering er den datasikre måten for nettbedrifter å lagre kunders betalingsopplysninger på, noe som betyr at de kan dra nytte av ett-klikks-muligheter eller ganske enkelt unngå bryet med å ta fram kortet.
Konklusjonen
Ingen virksomheter kan til enhver tid vite hva som befinner seg rundt hjørnet, men de kan lage en god beredskapsplan. Og den vil ikke bare slå inn når katastrofen rammer.
Alle punktene jeg har diskutert – fra backup-erververe til sikkerhetstiltak, APM-alternativer og tokenisering – gir mange fordeler for både forretningsdrift og kundetilfredshet, uansett landskap.
Hvis du vil lære mer om hvordan Credorax kan hjelpe deg med å superlade betalingsbehandlingen din, kan du ta kontakt på grow@credorax.com.
Av Alon Bigler, VP for forretningsutvikling og strategiske løsninger hos Credorax