Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

I kjølvannet av Temu-bølgen: Nordiske forbrukermyndigheter styrker samarbeidet

Bente Øverli, fungerende direktør for Forbrukertilsynet // Foto: Forbrukertilsynet
"Sprer seg raskt over det europeiske markedet".
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nordiske handelsaktører står overfor mange av de samme utfordringene, og det samme gjelder nordiske forbrukere.

Derfor har forbrukermyndighetene – i henholdsvis Norge, Sverige, Danmark, Finland, Grønland, Island og Færøyene – besluttet å initiere et omfattende samarbeid. Slik skal de forhindre og stoppe ulovlige markedsføringspraksiser fra blant annet store, globale e-handelsaktører.

ANNONSE

Nordisk samarbeid har ført til utviklingen av flere felles nordiske standpunkter de siste årene. Vi vil sørge for at dette gode samarbeidet fortsetter.

Kjernen i vårt oppdrag forblir den samme i alle de nordiske landene – vi jobber på vegne av forbrukerne. De grunnleggende forbrukerrettighetene er kjernen i alt vi gjør, sier Bente Øverli som er fungerende direktør for Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Ved å samle kreftene håper forbrukermyndighetene å mer effektivt kunne håndheve loven når aktører til eksempel tilbyr urimelige kontraktsvilkår eller bryter markedsføringsloven. .

Vi ser nye handelsplattformer og trender spre seg raskt over det europeiske markedet. For å kunne reagere på disse nye forbrukerutfordringene, som digitalisering, store globale aktører, e-handel og markedsføring på tvers av landegrenser, må hver myndighet bruke ressursene sine effektivt, skriver Forbrukertilsynet.

Del artikkel: