Det er besluttet å avvikle AMOI, bekrefter pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, til Netthandel.
Vi skal redusere kostnadene våre og har ikke mulighet til å gi de ressursene som trengs for å innta ønsket markedsposisjon, fortsetter han.
"Veldig kjedelig"
Det er ikke mangelen på vekst som er årsaken til at markedsplassen legges ned, både i Norge og Sverige. Det siste året har AMOI hatt 40 000 aktive brukere i samtlige markeder.
Det er først og fremst veldig kjedelig. Det har vært et produkt og en tjeneste som markedet har satt stor pris på, og den vokser bra, med mange tusentalls aktive brukere det siste året. Samtidig ser vi at det blir kapitalkrevende å komme hele veien i mål, og å ta den posisjonen som kreves i markedet, forteller Jimmy Rhodin, administrerende direktør i AMOI, til Netthandel.
I løpet av vår levetid har vi levert en verdi på over 100 millioner kroner til våre partnere og gjennomført 165 000 leveranser. Det er vi stolte av, legger han til.
Nedleggelsen innebærer at nærmere 150 leverandører mister et salgspunkt. 24 ansatte mister jobbene sine, og det er ikke bekreftet om noen av de ansatte vil kunne gå videre til nye roller i konsernet. Markedsplassen skal driftes frem til januar 2025.
AMOI består av et team på 24 personer som vil bli påvirket. Det pågår fremdeles prosesser, så alt er ikke klart helt ennå, men vi håndterer dette ryddig og profesjonelt, sier Rhodin.