ANNONSE

Ikeas markedsplass er nå live i Oslo: "Målet er ikke å konkurrere med Finn"

Mari Bakken, kommersiell leder ved Ikea Karl Johan // Foto: Netthandel
Kollegaens idé er nå blitt en realitet.
Linn Adine Andersen

For drøyt en måned siden stod det klart at Ikea ville lansere sin egen markedsplass for kjøp og salg av brukte Ikea-møbler mellom privatpersoner.

LES OGSÅ: Ikea lanserer egen Finn- og Tise-konkurrent

Markedsplassen går under navnet Ikea Preowned, og pilotprosjektet gjennomføres i to byer: Oslo og Madrid.

Da Netthandel var på besøk i Ikeas sentrumsbutikk Karl Johan benyttet vi anledningen til å høre mer om prosjektet, som nå er live i Oslo.

Det som er skikkelig gøy med Preowned er at vi operer jo i 30 markeder. Så var det en intern konkurranse, om å komme på den beste idéen til et nytt konsept. Og da var det faktisk en gammel kollega av meg fra Ikea Slependen som kom med denne ideen som nå er blitt en realitet, forteller Mari Bakken, kommersiell leder ved Ikea Karl Johan, til Netthandel.

Kommer dere til å knytte bruktmarkedsplassen opp mot sentrumsbutikken?

Ikea Preowned testes nå i Oslo og Madrid. Det er jo en C2C-plattform som fungerer på lik måte som Finn.no. Du selger kommoden din, og så hentes den hjemme hos personen som selger den eller på avtalt møtepunkt.

Vil man kunne benytte eksempelvis sentrumsbutikken som hentepunkt?

Vi evaluerer dette testprosjektet opp mot hva som faktisk er kundebehovet.

Vil ikke konkurrere med Finn.no

I dag er det hovedsakelig Schibsted-eide Finn.no som eier kjøp og salg av brukte Ikea-møbler. Et kjapt søk viser at det i skrivende stund ligger nærmere 42 000 annonser ute som inneholder søkeordet "Ikea".

I tillegg har møbelkjeden egne initiativer som Gjenbruksbutikken, hvor Ikea kjøper tilbake møbler som kan videreselges til kunder i varehusene. Vi er nysgjerrige på hvordan Ikea skal få forbrukerne over på sin nye plattform, Ikea Preowned.

Målet er ikke å konkurrere med Finn. Men hvis man kjøper produkter på Ikea Preowned, får man all informasjonen til produktet lenket i annonsen, i tillegg til gratis reservedeler, for eksempel, sier Bakken.

Pilotprosjektet vil vare ut desember, for deretter å gjennomgå en vurdering.

Det er slik Ikea jobber med piloter, og tanken er at den skal lanseres i samtlige markeder. Og dette har blitt tatt så godt i mot i andre land, så andre markeder står nærmest å skraper på døra for å også få teste den nye bruktmarkedsplassen, sier Bakken.

Hun forklarer også avslutningsvis hvorfor akkurat Norge er valgt som testmarked for pilotprosjektet.

Det er heller ikke alle land som har så godt etablerte markedsplasser som Finn.no er i Norge, så gjennom piloten vil vi samle informasjon og tanken er å skalere opp i hele verden. Ut fra et verdensperspektiv spiller nok denne markedsplassen en større rolle i andre land, enn i Norge.

LES OGSÅ: Slik skal Ikea tjene på egen markedsplass: "Så brukervennlig og effektiv som mulig"

Del artikkel: