Gjenbruksbutikk, utleie, reservedeler og møbler fra søpla. IKEA lanserer stadig nye bærekraft initiativ. Samtidig virker det som at flere av konseptene testes først i Norge.
Møbelgiganten har et tydelig mål om å bli klimanøytrale og 100 prosent sirkulære innen 2030, men hvordan vil dette påvirke økonomien i selskapet? Og hvordan har konseptene gått så langt? Ehandel har snakket med bærekraftsjef i IKEA Norge, Siri Norhagen, som forteller mer om satsingen.
Det stemmer at vi har et mål om å bli klimanøytrale innen 2030 og i den forbindelse tester ulike tjenester, som fokuserer på å bevare produktene så lenge som mulig, sier Norhagen.
LES OGSÅ: IKEA lanserer ny tjeneste - skal leie ut møbler
Norge som testmarked
Norge er, sammen med en håndfull andre land, testmarked for utleie av møbler. Poenget med utleietjenesten er at bedrifter kan leie møbler midlertidig for eksempel til kontoret eller en visningsleilighet, i stedet for å kjøpe nytt. Dette er foreløpig et pilotprosjekt. Om det skal rulles ut til privatmarkedet vurderes etter hvert.
Globalt tester vi mange ulike tjenester på enkeltmarkeder før vi ruller dem ut i flere varehus og markeder. Dette gjør vi for å evaluere hvilke tjenester som funker. Målet er å alltid finne nye muligheter som kan få produktene våre til å leve lenger, sier hun.
I samarbeid med reklamebyrået TRY har IKEA Norge nylig laget kampanjen, The Trash Collection, der selskapet har dratt på “dumpster diving” for å redde møbler fra søpla. Disse produktene skal gjennomgås og selges videre gjennom avdelingen som heter Gjenbruksbutikken.
Vi er veldig fornøyde med å få satt søkelyset på møbler som kunne fått et lengre liv, samtidig er det jo trist at vi finner så mange møbler som er blitt kastet som søppel. Vi håper at vi skal kunne legge til rette med så mange alternativer at det å kaste kjennes ut som det dårligste alternativet, sier Norhagen, og sikter til tjenesten IKEA kjøper tilbake, og reservedeler på nett.
Kunder kan nå bestille gratis reservedeler til IKEA-møblene sine, dersom det skulle mangle en skrue eller at en del blir ødelagt. Dette er en tjeneste som er tilgjengelig på flere markeder, som blant annet i Sverige.
Reservedeler har vært veldig populært og vi har sendt ut 5000 pakker i Norge siden løsningen ble lansert rundt februar. Vi håper å redde møbler som kanskje bare mangler en skrue eller en propp, fra å ende på dynga, sier Norhagen.
LES OGSÅ: IKEA lanserer ny kolleksjon - skal redde møbler fra søpla
"En del praktiske grep som må gjøres"
Med andre ord virker det som at IKEA nærmest vil få folk til å slutte og kjøpe nye IKEA-møbler. Så hvordan skal selskapet tjene penger?
Det er for tidlig å si hvordan forretningsmodellen vår ser ut i 2030, men hvis vi skal nå målet vårt må vi teste ut nye sirkulære tjenester som gjør at produktene våre varer lenger. Vi regner med å komme i kontakt med produktene våre flere ganger gjennom produktets levetid og fokuserer derfor på å utvikle de riktige tjenestene for dette. I fremtiden kommer vi nok til å være i kontakt med produktene flere ganger i løpet av produktets levetid, og hjelpe folk til å leve lengre med produktene våre, og kanskje også på nye måter.
Er det noen andre utfordringer knyttet til det å bli 100 prosent sirkulære?
Vi er jo et selskap som er vant til å fornye oss hele tiden og vi ser ikke på det som vanskelig å omstille oss, men det er så klart en del praktiske grep som må gjøres når man skal gå fra lineær til sirkulær forretningsmodell.
For eksempel med Gjenbruksbutikken – vi er vant til å håndtere produkter som er helt like, i Gjenbruksbutikken er alle produkter unike i sin levetid og grad av slitasje. Det krever et nytt tankesett og nye måter å se driften på. Innenfor rammetingelsene vi opererer under finnes det også noen utfordringer, blant annet at det ikke finnes et harmonisert regelverk for avfallshåndtering på tvers av kommunene.
Hvert år gjør IKEA hundrevis av hjemmebesøk. Her opplever de at også mange ser på det som både vanskelig og kostbart å handle bærekraftig. Dette er en holdning selskapet forsøker å endre gjennom sitt kommunikasjonsarbeid.
Vi vil gjøre folk mer bevisste på at det ikke trenger å være hverken dyrt eller tidkrevende å handle mer bærekraftig eller reparere tingene man allerede har. Med vår kunnskap om livet hjemme håper vi at vi kan inspirere kundene til å ta vare på det de allerede har, og leve et mer bærekraftig liv hjemme med både våre og andres produkter.
Kommer dere til å lansere flere tjenester i Norge fremover?
Det gjør vi nok, uten at jeg kan si noe konkret nå. Men vi vil fortsette å se på muligheter for å få produktene våre til å vare så lenge som mulig og overbevise forbrukere om at kast er det absolutt dårligste alternativet, avslutter Norhagen.