Emilie Nereng er blant landets aller første bloggere og i dagens vokabular: influensere. Som 13-åring startet hun en egen blogg i 2009 hvor hun raskt fikk enorm respons og ble en av Norges mest leste bloggere. I åtte år underholdt hun sin store følgerskare før hun til slutt la ned bloggen og slettet alle spor.
De senere årene har Nereng gjenoppstått i sosiale medier. Etter endt utdannelse i helse og ernæring har hun lagt sitt fokus på Instagram hvor hun daglig påvirker sine 205 000 følgere med råd og tips innen helse og kosthold. Hun har også vært å se på de populære TV-programmene Bloggerne, Skal vi danse og senest Kompani Lauritzen.
Nylig delte influenseren sin nyeste satsing. Sammen med "gründerfabrikken for influensere", Influencer Brands, lanserer hun straks sin egen merkevare. Influencer Brands hjelper influensere å utvikle egne varemerker på en bærekraftig måte og i samarbeid med Nereng er det utviklet en kolleksjon av treningstøy under navnet SHERO.
Vi tok en prat med Nereng som tydelig har høy puls før lanseringen som finner sted førstkommende søndag.
Vi er veldig spente. Det er våre egne sparepenger som er blitt brukt til å lage merket, så vi er spente på hvordan det kommer til å gå. Samtidig har vi jobbet med dette så lenge nå at vi føler oss trygge på produktet vårt og det vi skal levere, men det er jo første gang jeg gjør dette så det er selvsagt nerver forbundet med det, forteller Emilie Nereng til Ehandel.
Influencer Brands består av ikke helt ukjente profiler for Ehandel. I tillegg til Isabella McNeill Benestad består nemlig trioen av Snowroller-gründerne Eva Røgler og Linnea Tveraaen.
McNeill Benestad, Tveraaen og Røgler er erfarne på hvert sitt plan og har drevet både med nettbutikk og klesproduksjon. Noe av det vi er mest spent på er hvor åpne folk er for å kjøpe mer bærekraftig tøy. Det er jo noe man ender opp med å betale ekstra for, fordi det er dyrt å produsere klær på en bærekraftig måte, forklarer Nereng.
Ikke tilfeldig
Målet satt til lanseringen handler ikke kun om tall og break even. Med SHERO håper Nereng også å inspirere til en mer bærekraftig moteindustri.
Vi har kjøpt et minimumsopplag på fabrikkbasis, men for oss er det snakk om mange plagg som skal ut for at vi skal kunne gå i null. Vi er heller ikke interesserte i å ha nye kolleksjoner hele tiden, for det indikerer at det man har er gått ut på dato og det er jo ikke bærekraftig, sier Nereng.
Tidløse og holdbare plagg er det SHERO ønsker å leverer. Alle plaggene i kolleksjonen er produsert av resirkulert fiskegarn fra havet – og klærne er produsert på en nøye utvalgt fabrikk i Portugal som sikrer gode arbeidsvilkår for de ansatte.
Vi ser på dette som signaturkolleksjonen vår og håper den kan rulle og gå i mange år fremover. I løpet av den første måneden håper vi å selge ut halvparten av varelageret slik at vi kan reinvestere pengene vi har fått inn til å lage flere størrelser, hvilket er vårt første mål, å utvide til dobbel XS og dobbel XL. Vi trenger så mye kapital som mulig, så fort som mulig, slik at vi kan gjøre plaggene tilgjengelig for flere.
Nettopp målet om å utvide antall størrelser bunner i den første idéen om SHERO. Da Nereng selv var på leting etter nye treningsklær fant hun ikke det hun var på jakt etter – og søkte derfor muligheten til å produsere dette selv.
Dette er jo ikke tilfeldig. Jeg er veldig glad i å trene og det er en del av livsstilen min selv om det ikke er det jeg deler mest av på mine kanaler. Det startet som et behov fra min side, som forbruker, da jeg ikke klarte å finne bærekraftig treningstøy og et merke som omfavnet flere kroppstyper og viste det frem i sin markedsføring. Moteindustrien har mange utfordringer det er spennende å jobbe med, og jeg håper at jeg med dette merket kan være med å utgjøre en liten forskjell, avslutter Nereng.
Nereng er en del av det grønne og bærekraftsfokuserte influenserbyrået Team Tomorrow. Profilbyrået jobber for et mer bærekraftig samfunn og medgründer i byrået, Hanne-Lene Dahlgren, er å se på vår agenda for NXT Nordic i oktober. Sammen med Amanda Schjøtt fra Inzpire.me skal hun ta pulsen på dagens influenserbransje og blant annet diskutere influensernes posisjon i netthandelsbransjen.