Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Influenserne reagerer på nye retningslinjer og ”dobbeltmerking”

Sara Emilie Tandberg og Emilie Voe Nereng reagerer på det de mener er forskjellsbehandling.
Foto: Skjermdump/Instagram
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kan få følger for fremtidige samarbeid.

ANNONSE

Forbrukertilsynet veiledning om reklame i sosiale medier er under oppdatering. I den forbindelse har det oppstått en oppfatning om at Forbrukertilsynet vil innføre "dobbeltmerking" av poster, noe som har fått flere influensere til å reagere.

Forbrukertilsynet informerer imidlertid at ingen influensere må merke sitt innlegg med reklame to ganger. Det handler heller om å tydeliggjøre annonsører der influensere reklamerer for flere produkter i ett innlegg.

Emilie Voe Nereng stiller i en kronikk hos VG spørsmål ved forskjellene mellom Forbrukertilsynet og Medietilsynets regler for merking av reklame.

I dag er det helt forskjellige regler som gjelder for innholdet som publiseres på Instagram og innholdet på TV, skriver Nereng.

En liten P øverst i hjørnet av TV-skjermen informerer seerne i drøye fem sekunder om at de vil bli utsatt for reklame i løpet av sendingen. Forbrukertilsynet ønsker nå at teksten i publiserte innlegg på Instagram skal opplyse om alle elementer i bildet som kan gi influenseren en "en fordel", altså det som har en markedsføringsverdi for influenseren – uavhengig av om en oppfordrer til salg eller får betalt for den konkrete posten, skriver Nereng.

Jeg frykter at et irrasjonelt og forhøyet hensyn til forbrukeren ikke bare er en fordumming av publikum, men også en struping av influenserens troverdighet og kreative spillerom. Jeg er for merking. Men jeg er imot forskjellsbehandling. Forbrukertilsynet, og folk flest, anser stort sett bare jenter som driver med «livsstil» som influensere. Skuespillere, artister, hotelleiere og idrettsutøvere med store Instagram-profiler er tilsynelatende utenfor regelverket. Det er viktig å huske at disse også er «influencere», skriver Nereng.

"Jeg ble sjokkert"

Også influenseren Sara Emilie Tandberg, som blant annet står bak suksessen Careless, har reagert på de nye reglene som kan innføres. Hun ble kontaktet av Forbrukertilsynet etter at hun hadde postet et samarbeid med Fotoknudsen på sin profil – iført en kjole fra eget klesmerke, Careless.

Som i alle samarbeid jeg har gjort skriver jeg reklame i innlegget og hva jeg reklamerer for. Men jeg har aldri spesifisert videre hva jeg har på meg, hva man ser i bakgrunnen eller lignende, forteller Tandberg i en video på egen Instagramkonto før hun fortsetter:

Jeg har aldri poengtert at det også har en markedsføringsverdi i min story.

Hun forteller videre at influensere så og si er vandrende reklameplakater. Mange har en garderobe som stort sett er sponset og som inneholder klesplagg man bruker til daglig, også etter endte samarbeid med merkevarer som sponset plaggene i utgangspunktet.

Jeg ble sjokkert fordi det er veldig klare regler på hva som skal merkes og ikke. Men dette er en helt ny debatt som handler om dobbeltmerking. Du skriver jo reklame på innlegget, men legger fokus på produktet du viser frem. Så her er diskusjonen at du nå må dobbeltmarkere andre produkter i innlegget som er markedsføring til egen vinning, sier Tandberg.

En kan også stille spørsmål ved hvilke effekter dette vil ha for influensermarkedsføring. For hvordan vil en merkevare tåle at det i samme, sponsede innlegg også reklameres for influenserens tidligere samarbeid i form av at personen står ikledd klær som var sponset for et år siden? Eller at reklame for influenserens egne merkevarer synlig i samme stillbilde kanskje spiser for mye av oppmerksomheten?

Misvisende begrep

Forbrukertilsynets sider informeres det tydelig om hvilke retningslinjer som gjelder ved merking av betalte samarbeid på plattformen Instagram. Blant annet påpeker tilsynet at Instagram egne standardmerking, "Betalt partnerskap", ikke er tydelig nok.

Dette skyldes selve begrepet "partnerskap", men også at plasseringen, både på faste innlegg og særlig i stories, lett kan overses. Forbrukertilsynet anbefaler derfor at innleggene merkes med "reklame" eller "annonse" i tillegg, skriver Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet bekrefter imidlertid overfor TV2 at begrepet "dobbeltmerking" kan være misvisende. Underdirektør i Forbrukertilsynet, Nina Elie Dietzel, mener nemlig at det er tilstrekkelig å merke innlegg tydelig med "reklame" eller "annonse" én gang. Men reklamerer man for flere firmaer i et innlegg, og dette har en markedsføringsverdi, så skal dette være tydelig for forbrukerne.

Det er nemlig ikke bare et lovkrav å tydeliggjøre at et innlegg er reklame, det er også et lovkrav om å informere hvem man reklamerer for, sier Dietzel til TV2.

Rettelse: Netthandel skrev i den opprinnelige artikkelen at Forbrukertilsynet vurderer å innføre såkalt "dobbeltmerking" av poster på Instagram. Forbrukertilsynet opplyser til Netthandel at de ikke vurderer å innføre dobbeltmerking, men at tilsynet oppdaterer sin veiledning for å tydeliggjøre standpunkter om annonsørangivelse der influensere reklamerer for flere produkter i ett innlegg. Rettelsen ble gjort 29. september kl. 10:56. 

Del artikkel: