For tredje Ã¥ret pÃ¥ rad velger IKEA Ã¥ droppe Black Friday, som i følge møbelselskapet er et naturlig valg med tanke pÃ¥ deres klimamÃ¥l.Â
Vi jobber hver dag for Ã¥ ha en positiv innvirkning pÃ¥ mennesker og miljø, med en ambisiøs mÃ¥lsetning om Ã¥ være klimanøytrale innen 2030. Vi skal gjøre de mange menneskene i stand til Ã¥ leve innenfor planetens begrensninger, og da er det helt naturlig for oss Ã¥ droppe Black Friday, sier Clare Rodgers, CEO og CSO for IKEA Norge, til Ehandel.Â
"Et stort ansvar"
Ved Ã¥ boikotte Black Friday hÃ¥per IKEA pÃ¥ Ã¥ kunne utfordre og inspirere folk til en mer bærekraftig hverdag.Â
IKEAs størrelse gir oss et stort ansvar og en stor mulighet til Ã¥ gjøre en forskjell. Vi skal være en pÃ¥driver og inspirere de mange menneskene til Ã¥ ta bærekraftige valg, sier Rodgers.Â
For to Ã¥r siden lanserte IKEA "Den store strammedagen", som var en oppfordring til kundene om Ã¥ ta bedre vare pÃ¥ møblene sine ved Ã¥ stramme de opp. Ã…rets konsept er en videreføring av dette, men skal ha et mer kreativt fokus.Â
Responsen fra i fjor og i forfjor har vært veldig positiv fra våre kunder.
LES OGSÅ: Dropper Black Friday for grønn GivingWeek
Hack Friday
Den 29. november kjører derfor IKEA Hack Friday, hvor det blant annet skal arrangeres workshop i varehuset der besøkende skal fÃ¥ tips og inspirasjon til hvordan man kan skal gi nytt liv til gamle møbler.Â
I år strammer vi til Black Friday og utfordrer folk til å bli mer kreative med det de har i stedet for å kjøpe nytt.
Kundene blir stadig mer opptatt av miljø, og kravene til bedrifter blir høyere nÃ¥r det kommer til hvor bærekraftig de er. Likevel er det mange som ikke tenker over at de ogsÃ¥ selv kan ta grep. Dette vil IKEA bidra til med DIY-tips. Â
Folk har lyst til å leve grønnere, men de synes ikke det er enkelt å få til i praksis. Det er erfaringen og innsikten IKEA har etter over 200 hjemmebesøk, der målet er å finne ut hvordan folk har det og ønsker å ha det hjemme.