ANNONSE

Ingen rekordkvartal for Lindex: “Lavere marginer”

Lindex doblet resultatet - lønnsomheten økte på alle markeder
Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex.
Foto: Lindex
Linn Adine Andersen

Øker likevel i alle salgskanaler.

ANNONSE

Lindex er her med en rykende fersk delårsrapport, igjen. Og denne gangen gjelder det årets tredje kvartal.

Kleskjeden har levert lysende kvartalsrapporter som perler på en snor – og også denne gangen økte salget hos Lindex. Omsetningen økte med 1,1 prosent i lokale valutaer, samt med 3 prosent i svenske kroner.

Vi fortsetter den fine salgsveksten vår og når Lindex’ høyeste salgsnivå for tredje kvartal. Økningen i både de fysiske butikkene og digitale kanalene våre er et godt bevis på vår evne til å møte kundenes behov og ønsker, og at tilbudet vårt står sterkt til tross for utfordringene i verden rundt oss, sier CEO i Lindex, Susanne Ehnbåge, i en pressemelding i dag.

Sterk kundebase

Den finske eieren Stockmankonsernet viser dog ikke Lindex' salgstall på kvartalsnivå. Men hele konsernets omsetning gikk opp til 244 millioner euro i tredje kvartal, mot 238 millioner euro samme kvartal i fjor.

Lindex sitt salg i fysiske butikker vokste med 0,7 prosent, samtidig som nettsalget økte med 0,4 prosent. Nettsalget stod for 17,8 prosent av kjedens totale salg.

Vi har også fortsatt å styrke kundebasen vår og har, så langt i år, tiltrukket 775 000 nye medlemmer og kunder på nett, og har totalt 5,4 millioner registrerte kunder som vi har en flott mulighet til å fortsette å bygge et langsiktig forhold med, sier Ehnbåge.

Ingen rekordtall

Lindex EBIT-resultat landet på 219 millioner svenske kroner. Det var en nedgang fra 301 millioner kroner i fjor. Det er dog en real økning fra 2019 fra resultatet landet på 123 millioner kroner.

Vi rapporterer et sterkt resultat for perioden, der vi er langt over tallene fra 2019, men vi nådde ikke fjorårets ekstraordinære resultater for tredje kvartal. Den sterkt svekkede svenske kronen har medført lavere marginer.

Vi har ikke fullt ut kompensert for dette da det er av stor betydning for oss at kundetilbudet vårt har en høy prisverdi. Resultatet vårt påvirkes også av de store investeringene våre der vi, i tråd med den langsiktige strategien vår, investerer i fortsatt global, digital og bærekraftig vekst, sier Ehnbåge.

 

Del artikkel: