ANNONSE

Innlegg: Du kan ikke stave retail uten AI

Rune Reikerås, salgsdirektør i Salesforce Norge // Foto: Salesforce
Utviklingen innen kunstig intelligens vil definere hvordan nettbutikkene vokser, mener Rune Reikerås.
Rune Reikerås

Dette er et innlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. 

I en tid der kundene stadig forventer mer og bedre service fra butikkene, kan ikke teknologi være et valg lenger. Butikker som ønsker å være konkurransedyktige i fremtiden må tenke på teknologi, og spesielt AI, som en nødvendighet. 

Netthandel av varer fortsetter å øke, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I tredje kvartal i fjor handlet nordmenn for totalt 170 milliarder over nettet. Dette er en økning på 15 prosent fra samme kvartal i 2022. Det betyr at den utviklingen vi ser innen kunstig intelligens ikke bare vil fortsette å transformere måten vi handler på.

Det vil også definere hvordan nettbutikkene vokser og utvikler seg.

ANNONSE

AI er på mange måter blitt en katalysator for vekst gjennom svært personlige kundeopplevelser, raske leveranser og sømløs kundeservice. Teknologien analyserer handelsmønstrene, interessene, og vil i enda større grad enn i dag tilby deg mer skreddersydde tilbud og annonser. Når det kommer til kundeservice, vil AI-løsninger sørge for å gi oss forbrukerne langt raskere svar på det meste av henvendelser enn det en servicemedarbeider klarer. Henvendelser som “Finnes denne størrelsen i deres butikk på nærsenteret mitt?” eller “Hvor lenge er det åpent kjøp på denne varen?” kan teknologi gi raskere svar på enn oss mennesker. Så kan vi i stedet bruke de ansattes kapasitet til de henvendelsene som krever menneskelig håndtering.

Det er helt tydelig at konkurransefortrinnet mellom de som tar i bruk AI innen retail og de som ikke gjør det, kommer til å bli merkbart større – og det vil skje innen kort tid.

Reduserte kostnader og økt lojalitet

Økt effektivitet, voksende salgstall og bedre kundeopplevelser er vel og bra, men vi må ikke glemme et svært viktig poeng: Suksess med AI krever mer enn bare teknologi - den krever også tillit. Forbrukertillit er nemlig grunnsteinen i den nye tidsalderen vi er inne i, og det er nettbutikkens ansvar å ta i bruk AI på en effektiv og transparent måte.

For norske forhandlere betyr det en investering i intern kompetanse og opplæring i etisk og forsvarlig bruk av AI.

Jeg beskrev noen av fortrinnene som AI i handelsbransjen gir kundene. Men også på bakrommet og på lageret er det store fordeler å dra nytte av. For eksempel vil prediktiv AI for lagerstyring legge til rette for optimalisering av lagerbeholdningen basert på nøyaktige markedsdata og kjøpsatferd. Et dypdykk i forbrukerdata ved hjelp av AI kan i tillegg legge til rette for mer effektive kampanjer og personlige shoppingopplevelser. Kundereisen blir dermed enda mer personlig og skreddersydd, og forhandleren sikrer seg lojale og engasjerte kunder gjennom meningsfulle kjøpsopplevelser.

Det er god butikk for handelsstanden.

Teknologi som en partner

Det er ingen tvil om at fremtidens handleopplevelser vil skapes gjennom AI. Da er det viktig at handelsstanden møter denne utviklingen med ansvarlighet og gjennomsiktighet. Skal vi sikre en bærekraftig og vellykket utvikling for norske nettbutikker, må teknologi og tillit gå hånd i hånd helt fra start.

Fremtidens netthandel vil være preget av innovasjon og en dyp forståelse av kundens behov og ønsker, men vi kommer ikke dit uten å forplikte oss til etikk og integritet. Vi må tørre å omfavne AI, ikke bare som en teknologi, men som en partner.

For fremtidens retailbransje kan ikke staves uten AI.

Del artikkel: