Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Innlegg: Fem megatrender som kan forandre netthandelen i 2024

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge // Foto: Klarna
– Den personlige touchen i netthandelen vil også strekke seg lengre enn det teknologien kan ta oss.
Thomas Elvestad

Dette er et innlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. 

ANNONSE

Samtidig som konkurransen om kundene blir tøffere, står netthandelen midt i en teknologisk revolusjon. Norske kunder finner også nye måter å handle på. Alt ligger til rette for at 2024 vil bli et svært spennende år innenfor netthandelen.

Det er ikke mer enn ett år siden OpenAI lanserte ChatGPT. På rekordkort tid har kunstig intelligens rukket å bli både den "store løsningen", men også den "store utfordringen". Den digitale utviklingen skjer svært fort, og har store konsekvenser for en rekke bransjer – som netthandelen. I sin enkleste form kan kunstig intelligens langt på vei revolusjonere netthandelen, simpelthen ved å sørge for at riktig produkt enda raskere finner riktig kunde. Samtidig forutsetter optimal bruk av kunstig intelligens også tilstrekkelig med produktdata og innsikt. Der ligger noe av utfordringen.

Den personlige touchen i netthandelen vil også strekke seg lengre enn det teknologien kan ta oss. Gjennom det siste året viser våre egne undersøkelser at influensere er en stadig viktigere salgskanal – både for å skape inspirasjon og salg. Økningen er størst blant menn og eldre, viser Klarnas undersøkelse, Shopping Pulse Q3, 2023. Det illustrerer også en annen trend: Influensere er i ferd med å bli en langt mer sammensatt gruppe påvirkere enn mange synes å ta innover seg.

Alt dette skjer mot et bakteppe hvor nordmenn flest har fått mindre å rutte med, og skepsisen til å pådra seg enda mer rentebærende gjeld - typisk kredittkortgjeld – sannsynligvis er høyere enn på lenge.

Her er fem viktige trender jeg tror vil påvirke
netthandelen i 2024:

Tettere samspill mellom SoMe, influensere og retail

Alliansen mellom nettbutikker og sosiale medier vil ved hjelp av influensere spille en viktigere rolle ved å føre sammen produkt og forbruker. Sammen med disse vil butikkene kunne tilby forbrukerne en mer relevant og inspirerende kjøpsopplevelse. Store sosiale medieplattformer som TikTok vil i økende grad også bli netthandelsplattformer som også håndterer logistikk og leveranser. Det betyr at butikkene må finne de riktige strategiene for å dra nytte av disse, samtidig som man får tilgang til rett kundedata, og kan fortsette å bygge lojalitet og kundetilfredshet.

AI styrker kunderelasjonen

Utviklingen innenfor AI vil fortsette med rekordfart, og vil sterkt påvirke hele relasjonen butikker har til sine kunder. AI-verktøy vil gjøre kundekommunikasjon raskere og mer personlig – om det er snakk om kjøpsveiledning eller inspirasjon. Shoppingassistenter vil hjelpe forbrukerne med å spare penger ved å gjøre smarte kjøp. Alle disse interaksjonene vil også gi butikkene mer verdifull data enn tidligere. Dette kan igjen brukes til å fininnstille deres tilbud ytterligere.

Datagullet som glimrer

Mye av den tekniske utviklingen innenfor detaljhandelen akkurat nå bygger på data. Det handler dels om å få tilgang til rett data og dels om å destillere dette ned til innsikt som kan brukes. For å kunne ta i bruk AI må mange butikker få tilgang til bedre data. En skreddersydd opplevelse krever i mange tilfeller kjøpsdata på SKU-nivå. Det er det ikke alle plattformer som leverer.

Ansvarlighet i sentrum

Handelen vil fortsatt bli utfordret fra ulike hold om å ta mer ansvar. Forbrukerne vil presse på for en mer bærekraftig produksjon av produkter og fokus på mer sirkulære shoppingmodeller der butikkene tilrettelegger for gjenbruk og ombruk. Beslutningstagere vil også presse på for at handelen tar mer ansvar for kredittgivning. I løpet av året kommer viktige EU-initiativ som rydder opp i forbrukerkredittbransjen til å bli diskutert. Alt dette innebærer nye muligheter for aktører som tilbyr bærekraftig, holdbar og fleksibel kreditt.

Fra øst til vest

Mens det til nå har vært slik at asiatiske forbrukere har kjøpt mer basert på produktanbefalinger og europeere har kjøpt mer etter søkeresultat fra søkemotorer, tror vi det vil endre seg det neste året. Alt ligger til rette for at europeiske butikker vil ta igjen forspranget deres asiatiske motparter har hatt så langt på innovasjon innenfor shopping. Kanskje er det nettopp i Europa det i 2024 vil bli lansert flere nye og innovative løsninger som hjelper forbrukeren.

Del artikkel: