Nøkkeltall Komplett Groups Q2 2024 (2023)
- Driftsinntektene synker til 3 418 millioner kroner (3 634)
- Driftsresultatet (EBIT) viser -38 millioner kroner (0)
- Bruttomarginen faller til 13,1 prosent (14,1)
- Resultat før skatt er -83 millioner kroner (-38)
Det er spesielt innen kategoriene gaming og IT at etterspørselen har falt hos elektronikkjempen. Dessuten har konsernet lansert færre nye produkter i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.
Nedgangen i bruttomarginen skal skyldes økt pris- og kampanjeaktivitet i et konkurransepreget marked. Driftsinntektene faller også med 5,9 prosent, til tross for at konsernet har kuttet driftskostnadene med 7,8 prosent i kvartalet.
Markedsutfordringene vi har sett de siste to årene fortsatte i første halvår 2024, kombinert med skjerpet konkurranse. Dette er utfordringer vi tar sikte på å overvinne gjennom våre strategiske og operasjonelle tiltak for vekst og lønnsomhetsforbedringer. Så langt har vi god fremgang, og våre kommersielle initiativer og kostnadstiltak gjennomføres som planlagt, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA, i en kommentar til rapporten.
Det kommende halvåret forventes kjøpekraften blant forbrukerne å øke, og Komplett Group skal i perioden lansere nye produkter og flere strategiske initiativer.
Vi har gode markeds- og salgstiltak for Q3 samt høysesongen i Q4, og fremover forventes et bedre forbrukersentiment å gradvis slå ut i økt etterspørsel. Parallelt ventes motvinden fra fjorårets produktlanseringer å avta i andre halvår. Ny teknologi, også drevet av AI, forventes etter hvert å bli en ytterligere faktor for økt etterspørsel, legger Semlitsch til.
Fortsetter satsingen på private labels
Konsernets distribusjonsvirksomhet, Itegra, er stabil og rapporterer jevne resultater sammenlignet med samme periode i fjor. B2B og B2C-virksomhetene derimot taper seg mot fjoråret.
Innen B2C, som består av Komplett. Netonnet og Webhallen, synker inntektene fra 2 585 millioner kroner til 2 392 millioner kroner i andre kvartal i år, en nedgang på 7,5 prosent.
Også her er kostnadsbesparelsen tydelig, men driftsresultatet (EBIT) havner på -38 millioner kroner mot 9 millioner samme periode i fjor. B2C-virksomheten stod i kvartalet for 70 prosent av konsernets totale inntekter, fordelt slik mellom landene:
- Sverige 50 prosent
- Norge 48 prosent
- Danmark 2 prosent
Inntektene kommer hovedsakelig fra netthandel (73 prosent), etterfulgt av butikkhandel (25 prosent) og klikk-og-hent (2 prosent).
Nå forbereder konsernet seg til høstens begivenheter, som butikkåpninger, skolestart og ikke minst Black Week.
Som beskrevet i våre strategiske prioriteringer, vil vi bygge videre på vår posisjon i private label-segmentet og øke vår tilstedeværelse i kjerne- og tilstøtende kategorier, samt utvide oss til tjenester og abonnementer. Parallelt vil vi fortsette vår selektive butikkutvidelsesplan i tråd med Netonnets online-first omnikanal-konsept. Dette ble demonstrert ved åpningen av vår nye butikk i Stavanger i april, og vi ser frem til å lansere butikker i Bergen og Södertälje, sier Semlitsch.