Nøkkeltall Elkjøp Norge 23/24 (22/23)
- Omsetningen endte på 13,8 milliarder kroner (13,9)
- Driftsresultatet (EBIT) øker til 167 millioner kroner (56,5)
- EBIT % er 1,2 (0,4)
Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Elkjøp, forteller i en pressemelding at veien til resultatforbedringen har gått via selskapets røtter – og hyller sine kolleger for deres omstillingsevne og kremmerånd.
Resultatøkningen lyder hele 196 prosent sammenlignet med forrige regnskapsår, og det er med færre utsalgssteder at elektronikkjempen karrer seg til dette resultatet i et krevende marked.
Det er lett å bruke for mye krefter på det man ikke får påvirket direkte, som inflasjon og svak valuta. Vi valgte tidlig å rette energien mot det vi selv kunne gjøre noe med, og har vært gjennom store omstillinger på tvers av hele selskapet. Kjernen har vært å tilpasse oss kundene og det markedet vi er i, ta mest mulig lønnsomme valg i hvordan vi kjøper og selger varer og tjenester, samt å effektivisere driften og kostnadsbasen, kommenterer Andresen.
Gitt direkte utslag på resultatet
Videre deler toppsjefen hvordan man i tillegg til kraftige kostnadskutt, stenging av butikker og nedbemanning – har investert i tiltak for å øke arbeidsgleden i selskapet og utviklet strukturen for større fleksibilitet mellom avdelingene i varehusene.
Vi er godt fornøyde med en sterk resultatforbedring som viser at vi er på god vei tilbake til der vi skal være, sier Andresen, før hun fortsetter:
Vi har iverksatt programmer for å kartlegge arbeidshverdagen og sette inn målrettede tiltak der vi ikke har vært gode nok, for å øke både innsats og trivsel. Effekten har gitt direkte utslag på de forbedrede resultatene. Fortsatt har vi mer å hente, sier Andresen.