Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Inntektsfall på 250 millioner for Brandsdal Group: “Ikke dårlig”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Beste vi har levert i en normal verden".

ANNONSE

Overskuddet til den norske kosmetikkgiganten Blivakker kuttes i to i løpet av 2022, sammenlignet med 2021. Men det betyr ikke at fjoråret var et dårlig år, forteller daglig leder i Brandsdal Group, Kolbjørn Ertzeid, til DN.

Konsernet Brandsdal Group, som inkluderer nettbutikkene Blivakker og Netthandelen.no i Norge og Cocopanda i utlandet, omsatte i 2022 for rett over 1,2 milliarder kroner. Dette er en nedgang på litt over 17 prosent mot 2021.

Driftsresultatet går ned fra 108 millioner kroner i 2021 til 51 millioner kroner i 2022, og resultatet før skatt lyder 47 millioner kroner – en nedgang på nærmere 58 prosent mot 2021.

Det er ikke fjoråret som er dårlig. Det er snarere 2020 og 2021 som var ekstraordinært gode. 2022-tallene er de beste vi har levert i en normal verden. Så dette er egentlig veldig bra, sier Ertzeid til avisen.

"Vil slå sterkere inn etter hvert"

Videre forteller han at man i løpet av fjoråret så seg nødt til å stenge nettbutikkene i følgende land: Østerrike, Tyskland, Polen og Nederland.

Han forklarer han dette skal stå bak halvparten av fjorårets inntektsfall, men at de foreløpig ikke er særlig rammet av kronekursfallet.

Det skyldes at vi kjøper det aller meste fra norske grossister – i norske kroner. Effekten for oss har snarere vært positiv ettersom vi er blitt mer konkurransedyktige mot utenlandske aktører som priser varene i andre valutaer. Så vil selvfølgelig kroneprisfallet slå sterkere inn også i våre innkjøpspriser etter hvert, sier Ertzeid.

Del artikkel: