Roboter har igjen vært satt på dagsorden i Norge.
Sist bragt på banen av de norske toppsjefene i Google og McKinsey som nylig gikk ut i Dagens Næringsliv og sa at kjedelige, farlige og forurensende jobber vil forsvinne og overtas av maskiner.
Det skjer ikke helt med det første
Med ujevne mellomrom snakkes det om at menneskelig arbeidskraft kommer til å forsvinne til fordel for dataprogrammerte roboter som skal kunne utføre den samme jobben - bare bedre og billigere.
Og innimellom er temperaturen høy når temaet er oppe til diskusjon. Det har blant annet ført til heftig munnhuggeri mellom Teslas Elon Musk og Facebooks Mark Zuckerberg.
Så med utgangspunkt i den følgende historien fra britiske The Telegraph er det bare for butkkansatte over det ganske land å slå seg til å ro og tenke følgende; frykt ei.
Det vil ta lang tid før dere byttes ut med en plastsak med begrenset kapasitet.
Fra lovende start til inkompetent idiot
Det startet bra for roboten Fabio som fikk jobb i den skotske dagligvarekjeden Margiotta i Edinburgh.
Den lille tassen skulle få rollen som servicemedarbeider i forretningen.
Programmerere fra et lokalt universitet hadde proppet roboten full med informasjon for at den skulle kunne yte service på aller beste vis.
Men ganske snart viste det seg at hjelpen fra Fabio var begrenset - og fremkalte mer irritasjon enn glede hos kundene.
Den sjarmerende tassen som serverte spøkefulle hilsener og kommentarer, ga «high fives», dro vitser og delte ut klemmer til de som ville ha, ble ganske snart en som skremte bort kunder fremfor å tiltrekke seg dem.
Han fremsto som en inkompetent idiot, skriver avisen.
God på generelle beskrivelser
For når helt konkrete spørsmål som hvor man finner øl ble rettet til roboten, svarte den at det befant seg i alkoholavdelingen - uten noen videre forklaring eller hjelp. Ergo var kundene akkurat like spørrende som før spørsmålet ble stilt.
Kundevennlig? Nja, ikke veldig ...
Generelle beskrivelser var Fabio god på. Som å beskrive at «osten er i et kjøleskap». Det skal han ha.
Mer konkret sto prestasjonen til stryk.
«Dessverre gjorde ikke Fabio en like god jobb som vi hadde håpet. Det virket faktisk som mennesker forsøkte å unnvike Fabio», sier Luisa Margiotta, som er datteren til butikkens eier Franco Margiotta, til BBC.
Ny feil følger
Om han sviktet på servicebiten og jobben som et slags robotifisert kompass i butikken, gikk det ikke veldig mye bedre da Fabio ble omplassert for å gjøre andre arbeisoppgaver.
Som utdeling av gratis smaksprøver.
Mens en menneskelig ansatt klarte å dele ut 12 smaksprøver i løpet av femten minutter, gjennomførte Fabio to utdelinger.
Heller ikke her ble Fabio en suksess.
SÃ¥ etter bare en ukes ansettelse fant ledelsen ut at nok var nok og ga Fabio sparken.
Sjefen for det hele ansetter nok et vaskekete menneske ved neste korsvei.
Robotsaken ble først omtalt av Dagens Næringsliv i Norge.
Â