SPONSET INNHOLD

Er 105 milliarder bare halve sannheten?

Bankdrift og bildeler gir klingende mynt i Komplett-kassa
Bilde: SpareBank 1/Flickr/CC BY-NC-SA 2.0

Norsk netthandel er opp 16 prosent fra i fjor - og den magiske 100-milliardersgrensen er brutt. Ingenting tyder på at det stopper der.

Årets norske e-handelstall fra DIBS er ute og viser at e-handelsmarkedet fortsatt er i vekst. Opp 16 prosent fra i fjor og på totalt 105 100 000 000 kroner.

Dette kan høres mye ut. Men dette er altså bare e-handelsandelen av reiser, varer, og tjenester i konsumentmarkedet.

I tillegg kommer et stort B2B-marked hvor det også omsettes store summer. Vi har selv kunder med milliardomsetning på nett (en av våre største kunder omsetter for over tre milliarder digitalt) - og dette markedet vokser raskt.

En trend vi ser i B2B-markedet nå, og som vi - som et supplement til DIBS-rapporten - kunne tenke oss å trekke frem her er at salg av skaffevarer på nett ser ut til å ta av i 2018.

Skaffevarer er varer en butikk ikke har på lager, men som de kan selge på forespørsel fordi de har en grossist eller leverandør som kan fremskaffe disse på kort tid.

Gjennom å synliggjøre muligheten for å selge skaffevarer på nett kan enkelte butikker utnytte det som på godt norsk kaller long-tail effekten. Det vil si muligheten til å tjene penger på lav-volum-produkter til vidt distribuerte brukere i et globalt marked.

Skaffevarer vil komme som en kule innen flere bransjer det nærmeste året, og flere kjente nettbutikker vil la kundene handle mer eller mindre unike varer hos seg fremover.

Salg av skaffevarer på nett ser ut til å ta av i 2018

Magnus Bakken

En annen trend vi ser at det satses mye på innen B2B-handel på nett er tilrettelegging av så enkel som mulig handel av repetitive ordre.

Ofte kjøpes de samme varene om igjen og om igjen som innsatsfaktorer i produksjon eller videreforedling. Disse ordrene kan settes som løpende ordre, med fast volum til faste betalingsbetingelser, og på gitte tidspunkter fremover i tid. Så kan det selvsagt gjøres justeringer i ordren en gang i blant, eller denne kan kanselleres for neste periode basert på for eksempel underforbruk i produksjon.

Repetitive ordre er ikke noe nytt. Dette har blitt håndtert gjennom EDI i en årrekke, men forskjellen er nå at disse byttes ut med mer e-handelslignende konsepter hvor brukergrensesnitt spiller en stadig viktigere rolle.

Disse trendene vil kreve en helt annen funksjonalitet av e-handelsplattformene enn det dagens standardløsninger kan levere.

Spesialisering innen områder som produkthåndtering, søk og navigasjon, og ikke minst personalisering, vil være helt nødvendig for å klare å håndtere kravene som dukker opp fra stadig mer avanserte brukere. Dette fordrer bruk av rammeverk som på en enkel måte evner å inkludere tredjepartsapplikasjoner, og som gjør det enkelt for brukerne å administrere data fra de samme applikasjonene.

Rapporten fra DIBS er hyggelig lesning for alle oss som jobber for vekst innen e-handel, men tallene viser sannsynligvis bare halve sannheten.

Store summer flyttes mellom selskapene som ren e-handel, og volumene vil fortsette å vokse fremover. Hvordan e-handlerne - både innen B2C og B2B - evner å ta inn over seg utfordringene som følger med, og ikke minst mulighetene som ligger i bruk av nye verktøy vil avgjøre hvor raskt veksten fortsetter - og ikke minst hvem som tar den.

Del artikkel: