Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Liten modell kan velte stort motepalass

Liten modell kan velte stort motepalass
En liten kritisk tweet, etterfulgt av en Instagram-post, fra den amerikanske modellen Kate Upton var alt som skulle til for at nesten to milliarder kroner ble blåst bort fra den amerikanske kleskjempen Guess` markedsverdi.
Foto: Discutivo/Flickr/CC BY-SA 2.0

Gjett hvem Guess ikke er helt fornøyd med om dagen.

Disse sosiale mediene, dere.

En ambivalent greie som i løpet av veldig, veldig kort tid kan gjøre gull om til gråsteinen som bekler helvetes forgård.

Elsket når det fungerer som man ønsker - hatet når man ikke lenger har kontroll.

Guess, det Los Angeles-baserte motekonsernet som i 2016 omsatte for nesten 17 milliarder kroner etter dagens kurs, fikk denne uken smertelig erfare hvilken styrke og makt det er i sosiale medier.

Særlig når den som går til «angrep» kan skilte med rundt 7,7 millioner følgere på Twitter og Instagram.

#metoo-oppgjør

Den amerikanske modellen og skuespilleren Kate Upton tok et aldri så lite #metoo-oppgjør på Twitter med selskapets medgründer og kreative direktør Paul Marciano, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Tweeten som ble synlig for hennes 2,37 millioner følgere gjorde at aksjekursen stupte hele 17 prosent på Wall Street.

Og som om ikke tweeten stillet hennes behov, la hun like godt ut en skjermdump av tweeten på sin Instagram-konto og la til at han ikke burde få lov til å bruke sin makt i bransjen for seksuelt og følelsesmessig trakassere kvinner.

Upton har 5,4 millioner følgere på Instagram.

To milliarder forsvant

Enden på visa ble at nesten to milliarder kroner ble blåst bort fra selskapets markedsverdi.

Ifølge det amerikanske kjendisnettstedet TMZ skal Upton ha sagt at dette bare er starten på noe mye, mye større.

Marcianao, mannen som lå på hoggestabben da Upton lot SoMe-øksen falle, avviser alle anklagene overfor kjendisnettstedet. Han sier han er sjokkert og stiller seg uforstående til anklagene. Han vil ikke beklage så lenge det ikke er noe å beklage.

Vi får bare håpe for hans skyld at han har sitt på det tørre.

Pass på!

Og til alle retailere og nettbutikkdrivere som bruker SoMe som markedsføringskanal. Dere vet det sikkert, men jeg sier det likevel:

Vær forsiktig med hva dere poster.

For returen kan komme fort og nådeløst tilbake.

Kommentariatet og kritikeriatet lar sjelden vente på seg dersom det er noe å sette fingeren på.

Del artikkel: