Det svenske oppstartsselskapet Instabox, som tilbyr sammedags-levering fra nettbutikker til smarte oppbevaringsskap, etablerer seg for fullt i Norge med mĂ¥l om Ă¥ nĂ¥ to millioner nordmenn i Ă¥r. Samtidig tar selskapet steget inn i Danmark.Â
Til forskjell fra vanlige leveringstjenester tilbyr vi i Instabox levering til pakkeskap samme dag som bestilling. Det betyr at du bestiller et produkt, og samme dag kan hente det fra et skap pĂ¥ eksempelvis Oslo City. Du slipper da Ă¥ stĂ¥ i kø pĂ¥ postkontoret eller matbutikken, forklarer Alexis Priftis, daglig leder og medgrunnlegger av Instabox, i en pressemelding.
"Skal bli like vanlig som Ă¥ kjøpe brød"
Instabox har allerede rullet ut flere pakkeskap pĂ¥ Ă˜stlandet, blant annet pĂ¥ kjøpesentre i Oslo, Asker, Sarpsborg og Fredrikstad, men planen er Ă¥ bygge opp et nettverk i hele landet innen fĂ¥ Ă¥r. Norgessjef i selskapet, Benjamin Dale, har store ambisjoner.
Innen sommeren vil vi ha over 50 pakkeskap og dekke hele Ă˜stlandet fra Elverum i nord, til Skien i vest, Halden i sør, og Kongsvinger i øst. Før Ă¥ret er omme vil vi ha mellom 200 og 300 skap i samme region, sĂ¥ vi totalt dekker to millioner nordmenn, forteller Dale.
Norgessjefen meddeler at mĂ¥let er at hele Norges befolkning skal kunne dra nytte av levering samme dag, uten unødvendige køer.
Ambisjonen vĂ¥r pĂ¥ sikt er Ă¥ dekke hele Norge. Det betyr at vi ekspanderer videre ut av Ă˜stlandet og mot omrĂ¥der rundt Kristiansand, Stavanger og Bergen allerede neste Ă¥r. Ă… hente pakker fra Instabox skal bli like vanlig som Ă¥ kjøpe brød i butikken, sier Dale.
LES OGSĂ…: Posten ruller ut 100 nye pakkebokser
Verdsatt til 1 milliard kroner
Det svenske teknologi- og logistikkselskapet ble lansert i 2015 av Alexis Priftis, Johan Lundin og Staffan Gabrielsson. PĂ¥ fem Ă¥r har de bygget opp selskapet til Ă¥ dekke 85 prosent av den svenske befolkningen og inngĂ¥tt partnerskap med over 50 netthandelsaktører, inkludert H&M, IKEA og Boozt.com.
I april avsluttet de sin hittil siste finansieringsrunde som verdsatte selskapet til over 1 milliard norske kroner.
Ekstra kapitaltilførsel gjør det mulig Ă¥ ha en offensiv og langsiktig vekststrategi. NĂ¥ gleder vi oss stort til Ă¥ etablere oss i det norske og danske markedet, hvor vi kan dra nytte av bĂ¥de eksisterende og nye, lokale partnere for Ă¥ bygge ut distribusjonen, sier Priftis.
Den digitale hudpleieklinikken, SkinCity, er en netthandelsaktør som allerede har tatt i bruk leveringstjenesten i Norge.
Etableringen av nye, innovative leveransetjenester som Instabox er positive nyheter for oss. Det betyr at vi kan tilby flere, smidigere og mer effektive fraktalternativer for vĂ¥re kunder. Det er nok mange kunder hos oss som kommer til Ă¥ benytte seg av Instabox for levering, slik at de slipper kø ved vanlige utleveringssteder, sier Zrinka Wergeland, daglig leder i SkinCity Norway.
LES OGSĂ…: Digital hudpleietjeneste vokser i Norge - sikter mot 50 millioner i Ă¥r