Instagram bekrefter at selskapet skal lansere en TikTok-utfordrer. Allerede i august kommer Instagrams nye videofunksjon ved navn Reels til å bli sluppet i USA, Storbritannia, Japan og Mexico. Deretter kommer Reels til å rulles ut i rundt 50 andre land i løpet av noen uker. Det rapporterer NBC News.
SÃ¥ langt har Instagrams nye videoformat blitt testet i India, Brasil, Tyskland og Frankrike.
Vi er stolte over å kunne ta Reels til flere land. Brukerne i våre testland har vist så mye kreativitet og vi har hørt fra mennesker i andre land at de også vil komme i gang, sier en talsperson hos Facebook til Techcrunch.
LES OGSÅ: Google satser på video-trenden - lanserer app for nettbutikker
På Reels skal man kunne spille inn korte 15-sekunders videoer til for eksempel musikk. Akkurat som TikTok kommer Reels også til å ha flere redigeringsverktøy som gir brukerne mulighet til å for eksempel klippe filmen eller justere hastigheten.
Videoene kan også gå viralt på en Featured Reels-side på Instagram, der de mest populære videoene skal vises.
Vi har lansert Reels etter at vi innså at 45 prosent av alle videoer på Instagram er 15 sekunder eller kortere, samt at Instagram Stories ikke er det eneste stedet brukerne ønsker å dele sine videoer. Mange vil at innspillingene skal holde seg synlige lenger og ses av flere enn bare sine egne følgere, sier Vishal Shah, produksjef i Facebook til Indian Express.