Instagram kan se ut til å kvitte seg med sin shopping-side, rapporterer The Information. Ifølge en intern beskjed, som skal ha blitt sendt til de ansatte på tirsdag, vil den forsvinne på grunn av "nye prioriteringer".
I stedet skal fokuset rettes mot å drive inntekter via annonser og en mindre personalisert shoppingside, som går under navnet Tab Lite.
Handelen er fortsatt viktig for Instagram og vi forsøker å gjøre det enklere for mennesker å oppdage og shoppe produkter i appen via feeden, stories, reels og innovasjoner som live shopping og drops, sier en talsperson for Instagrameieren Meta, til Business Insider.
Meta har i løpet av sommeren gitt beskjed til sine ansatte om at de vil skalere ned på et antall shoppingfunksjoner. Blant annet gjelder det investeringen i "creator commerce" på Instagram, shoppingseksjonen "Venner og familie" og communitydrevne shoppingprosjekt og visuell søkning.
De legger imidlertid ikke shoppingen helt bak seg, men virker å skulle forenkle den med mer kostnadseffektive løsninger. Meta har jo investert tungt i sitt Metaverseprosjekt, som akkurat nå blør penger. Samtidig har e-handelen hatt vansker med å nå de nivåene man snuste på under pandemien.
Vårt mål er fortsatt å gjøre Instagram til den beste plassen å oppdage og kjøpe produkter fra varemerker og kreatører man elsker, sier en talsperson til The Information.