Innen året er omme skal svenske Ellos Group, som står bak nettbutikker som Ellos.no, Jotex.no og Stayhard.no ta steget utenfor Nordens grenser. Gjennom interiørbutikken Jotex, ekspanderer selskapet nå videre i Europa.
I 2018 omsatte netthandelsselskapet for to milliarder kroner og ble i fjor solgt for 2,4 milliarder svenske kroner til det nederlandske moteselskapet FNG.
Det å lansere våre egne merkevarer utenfor Norden er et viktig steg i Ellos Groups strategi. Med vår skalerbare modell, kommersielle plan, nettbutikk og unike sortiment kan vi med relativt enkle midler ekspandere til ytterligere markeder og legge til ytterligere merkevarer i Europa. Det er veldig spennende og nå lansere Jotex for fullt i Europa, sier Hans Ohlsson, daglig leder i Ellos Group, i en pressemelding.
Jotex har hatt en sterk vekst de siste årene og i 2018 etablerte selskapet et samarbeid med Westwing, en ledende netthandelsplattform i Europa. I følge Ellos Group skal de siden dette ha blitt en av de raskest voksende merkevarene i flere land.
Ved slutten av året er planen å gå inn i Tyskland, Holland og Belgia før Polen står for tur i begynnelsen av 2021. Planen er å fortsette ekspansjonen ytterligere etter dette.
Jotex har hatt en fantastisk utvikling de siste årene og vi har både en unik posisjon og en sterk tiltrekningskraft i vår merkevare. Vi har tydelige indikasjoner på at det finnes etterspørsel av våre interiørprodukter på flere europeiske markeder og det er nå klart for å ta steget fullt ut i Europa. Det er ekstra gøy at Europa-satsingen også innebærer at Jotex søker nye medarbeidere med mote- og interiørerfaring samt lokale språkkunnskaper, sier Peter Keerberg, daglig leder for Jotex.