Med et mål om å viske ut skillet mellom fysisk og digital handel ble teknologiselskapet Omnium etablert i 2017. Nå kan selskapet vise til både norske og internasjonale kunder - og sikter mot 10 millioner kroner i 2021.
Det er et økende behov for omnikanal handel, og et moderne ordrebehandlingssystem er helt nødvendig for oppnå dette. Det gjenspeiler seg i den store etterspørselen vi har sett det siste året, sier Petter Balstad, CEO i Omnium, til Ehandel.
Det er de fire gründerne Petter Balstad, Per Magne Skuseth, Eivind Lærum og Sveinung Sørsdal-Myrlid som står bak selskapet. Selv mener de at den økte netthandelen, samt moderniseringsbehovet i bransjen, har bidratt til suksessen.
Omnium ble stiftet på bakgrunn av at e-handelsløsninger og ERP-systemer ikke er bygget for god ordrebehandling med høy ytelse eller stor tilpasningsdyktighet. Ved å standardisere det meste av funksjonalitet for omnikanal kan vi redusere kostnadene, tiden og risiko i moderne handel, sier Balstad.
Selskapet tilbyr et skybasert ordrebehandlingssystem som hjelper bedrifter å behandle ordre på tvers av alle salgskanaler. Systemet fungerer som en sentral integrasjonshub, og kobler sammen alle de underliggende plattformene innen blant annet netthandel, frakt, betaling, POS og ERP.
Signert avtale i USA
Gjennom det siste året har Omnium opparbeidet seg en solid kundegruppe, og vi finner blant annet Varner, Sport1 Gruppen, Mestergruppen, Eurosko, Byggmakker og HiFi Klubben på kundelisten. Med stor etterspørsel lokalt i Norden, ser selskapet nå også større internasjonale muligheter.
Vi ser at det er et stort behov for et system som Omnium også utenfor landegrensene våre. Vi samarbeider allerede med kunder rundt om i Norden og Nord-Europa, men vi får nå også henvendelser fra land som USA, hvor vi har signert samarbeidsavtale med enkelte implementasjonspartnere, sier Balstad.
Med den økningen netthandelen har hatt siden pandemien, har samspillet mellom digital og fysisk handel blitt om mulig enda viktigere. Dette har dessuten ført til større interesse for Omniums tjenester.
Vi har opplevd stor interesse for våre tjenester under en vanskelig tid. Vi jobber konstant med å utvikle produktet og gi kundene våre den beste løsningen, og som et startup-selskap er det givende å se at det gir resultater, sier Balstad.
De første tre årene har gründerne jobbet med å bygge programvare, og fått bekreftelse i det Nordiske markedet på at tjenestene de tilbyr er etterspurte.
Først i år planlegger Omnium å gå med overskudd - samtidig som de opprettholder den sterke veksten. Balstad kan også bemerke et mål for 2021, nemlig at de ser for seg å passere 10 millioner kroner i omsetning.