Eiendomsutvikleren Aspelin Ramm lanserte forrige uke pilotprosjektet Vulkan Showcase. Her skal nye, lokale merkevarer få ta i bruk midlertidig tomme arealer som en fleksibel popup-plattform.
Med leiekontrakter som varer helt ned til én uke, og ellers med valgfri lengde, gir konseptet gylne eksponeringsmuligheter for mindre selskaper i startfasen.
Vi er i en stor omveltning der fysisk- og digital retail tilpasses nye markeder og kundens etterspørsel. Vulkan Showcase er et pilotprosjekt for å møte den nye retailens behov for større fleksibilitet i leieforhold. Sammen med Paguro får vi testet ut dette, samtidig som det er en fin måte å utnytte midlertidig tomme arealer og bygg på. Dette er vinn-vinn for oss, sier Frode Rønne Malmo, Aspelin Ramms konseptsjef bygulv, i en pressemelding.
Det er oppstartsbedrifien Paguro som muliggjør konseptet. Selskapet tilbyr ulike utleieløsninger til kommersielle aktører, og fikk gjennomslag for sin idé i Aspelin Ramms pitch for bruken av det ubrukte arealet i Vulkan 15.
Aspelin Ramm er dog ikke den første eiendomsutvikleren som utnytter en slik mulighet. I fjor skrev vi om KLP Eiendom som lanserte et lignende konsept for midlertidig tomme butikklokaler på Glasmagasinet samt Paleet i Oslo. Her ble det gjennomført en konkurranse hvor gründerne kunne søke om å få leie plass i lokalene over kortere perioder.
LES OGSÅ: Skapte popup-univers for nyetablerte gründere: "Veldig godt mottatt"
Teståpning med julemarked
Paguro trekker frem verdien også for kundene, som hver uke kan forvente nye opplevelser med varierende utstillere og bedrifter.
Vårt hovedfokus er på lokale, fremadstormende merkevarer med annerledes bakgrunn og god kvalitet. Vulkan Showcase er en god anledning til å finne noe helt spesielt til deg og dine kjære, og samtidig støtte våre unike Oslo-bedrifter. Her finner du et bredt utvalg av produkter og varer, sier Anais Brizard, medgrunnlegger og daglig leder i Paguro.
Før jul ble det holdt en teståpning. Vulkan Julemarked varte i tre ukers tid, hvor over 30 selskaper fordelt på ti ulike stands fikk vise frem sine produkter og konsepter. Markedet skal ha vært svært vellykket med flere tusen besøkende.
For oss er Vulkan Showcase ikke bare en god anledning til å utvide porteføljen vår med 20 ekstra butikklokaler, det er også et svar på en voksende etterspørsel etter denne typen utleiesteder. Prosjektet har vist seg å være svært relevant, avslutter Brizard.