Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Jakt- og friluftsbutikk har fått nok av prispress: “Handler om å ta livet av konkurrenten”

Pierre Aker, eier av Brunst.
therese.karlsrud.haugen

Lei av useriøse aktører og dyre trender på nett.

ANNONSE

Brunst har drevet jakt- og friluftsbutikk i 10 år og møter stor konkurranse fra både nasjonale og internasjonale aktører. Nå forteller eier og daglig leder Pierre Aker om utfordringene han møter på som liten aktør i en stor bransje.

Aker startet sin salgskarriere allerede i 20-årene, men begynte etterhvert å livnære seg av å skrive artikler og bøker om jakt og fiske. Nettbutikken Brunst ble først til etter at Aker produserte sin egen film om rådyrjakt. 

Først solgte jeg kun filmen i nettbutikken, men etterhvert tok jeg også inn lokker som man bruker på rådyrjakt. Det tok helt av og filmen min har blitt solgt i mange tusen eksemplarer. I dag er vi en fullsortimentbutikk med klær og utstyr fra kjente merker og egen merkevare med produksjon i Kina. Vi tar også inn mye outletvarer, som gjør at vi kan ha hyggelige priser, forklarer han til Ehandel.

“Helt på jordet”

For tre år siden flyttet Brunst inn på Jessheim storsenter, men fete leiepriser og ugunstige åpningstider er ikke alltid like enkelt. Innen jul er planen å flytte den fysiske butikken ut av shoppingsenteret og inn i et eget bygg utenfor sentrum. 

Jeg har kjøpt et bygg midt ute på et jorde, så det er klart det er en risiko å flytte dit. Det vil likevel spare oss for en hel del kostnader og gi oss mer frihet. Noen mener kanskje det er “helt på jordet”, men det er gøy på landet og vi tror at kundene som vil besøke oss vil komme uansett. 

Den nye lokasjonen til Brunst vil gjøre at bedriften kan styre åpningstidene selv og bruke mer tid på nettbutikken. 

Flyttingen vil nok bidra til mer netthandel, noe som er en naturlig overgang når vi flytter oss lenger bort fra der folk bor. Vi opplever at mange har kikket i nettbutikken vår før de besøker oss fysisk og synes dette er en god miks.

Brunst omsetter nå for rundt 10 millioner kroner og har fem ansatte. Bedriften har blitt kåret til gaselle av Dagens Næringsliv tre ganger - en utmerkelse som går til landets raskest voksende og mest vellykkede bedrifter.

Useriøse aktører

Men Aker peker på at den tøffe priskonkurransen i bransjen er svært utfordrende. Fenomener som Black Friday og fri frakt har endret forbrukeratferden betydelig de siste årene. 

Det prispresset som er i bransjen om dagen er svært ødeleggende og jeg opplever at det i stor grad handler om å ta livet av konkurrenten i stedet for å yte god service og tjene penger. Vi hang oss på trenden med fri frakt i en periode og tapte mange tusen på det. Vi har derfor innført fast frakt på 99 kroner og fri frakt over 3000 kroner for å følge markedet. Det kan vi leve med, men ikke godt nok. Det finnes ikke økonomi i slike trender og dersom dette fortsetter tror jeg at mange små bedrifter vil dø ut og at vi blir sittende igjen med store aktører og dyre produkter.

Aker forteller at mange kunder ringer til Brunst for å sjekke at butikken faktisk har varene i nettbutikken på lager. Det mener han kommer av at det finnes mange useriøse aktører der ute. 

Vi er ekstremt nøye på å informere i nettbutikken dersom varer ikke er på lager. Mange aktører tar inn varer fra leverandører på bestilling og har derfor ikke produktene liggende på lager. Vi merker at en del kunder ringer til oss for å dobbeltsjekke at det som står i nettbutikken vår er riktig. Det sier litt om hvilke erfaringer de har fra andre nettbutikker de har forsøkt å bestille i. Problemet er at hvem som helst kan starte nettbutikk, nærmest uten forutsetninger eller krav fra leverandører.

For Brunst er det gode penger i å ta inn restepartier av outletvarer. På den måten kan butikken være konkurransedyktig i en prispresset bransje. Samtidig har Brunst et viktig konkurransefortrinn i personlig service. 

Forbrukeren finnes ikke lojal, det er kroner og øre det handler om. Finner kunden samme vare billigere et annet sted er det ingen tvil om hva han velger, selv om vi kan forsikre om en tryggere handel. Mye personlig service er blitt borte, men vi bruker det for hva det er verdt og skal fortsette å yte service gjennom fysisk butikk og ta telefonen når kundene ringer. Vi har mange faste kunder som kommer til oss og det er vi glade for. 2020 ser ut til å bli et bra år for Brunst, avslutter Aker.

Del artikkel: