I 2016 nådde selskapet sitt mål om å bli størst i Norden, og nå sikter man seg også inn på lederposisjonen innen barne- og babyprodukter i Europa. I dag, mandag 6. april, lanserer Jollyroom sin nettbutikk i Østerrike.
Målet er å bli nummer én i Europa innen barne- og babyprodukter, men det krever at vi jobber langsiktig og ekspanderer i en fart organisasjonen kan håndtere, uten å kompromisse på kvaliteten, sier Jollyrooms adm.dir. Ole Sauar, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Jollyroom har åpnet fysisk butikk
Land nummer to i Europa-satsing
I april 2018 åpnet Jollyroom nettbutikk i Tyskland, som et første skritt i en langsiktig Europa-satsing. E-handelskjempen gjør nå innrykket i nabolandet Østerrike, som et naturlig neste skritt.
En grunn til at vi valgte Østerrike som vårt neste marked, var nærheten til Tyskland, både når det gjelder fysisk avstand og språk. På den måten kan oppsetting av webshop, kundeservice, interne ressurser og fraktløsning styrke hverandre, sier Ole Sauar.
En stor del av markedsstrategien for lanseringen i Tyskland, skal ha vært å bygge varemerke og gjenkjennelse gjennom sosiale medier. Samme framgangsmåte kommer til å bli brukt i Østerrike-lanseringen.
Det tok oss 6 måneder å bygge opp bransjens største Instagram-konto i Tyskland, og vi har i dag et influencernettverk med over 400 profiler i Tyskland, som vi jobber med løpende.
Bygger ut lageret
Jollyroom planlegger å gå inn i flere markeder, med det langsiktige målet om å bli Europas største barne- og babybutikk online. Driften og logistikken utgår fra Jollyrooms sentrallager i Gøteborg.
Alle markeder vi kan nå fra Göteborg, er av interesse for oss per i dag. På sikt er det også aktuelt å åpne et Europlager, for å kunne forbedre leveransetidene våre og nå enda flere markeder. Men her og nå, har vi fullt fokus på å få en god etablering i Østerrike, og vi kommer til å sørge for at alt er under kontroll, før vi tar neste skritt i vår ekspansjonsreise, sier Ole Sauar.
LES OGSÅ: Jollyroom investerer i gigantisk solcelleanlegg
Sentrallageret Campus Jollyroom bygges nå og skal bli en sentralisert virksomhet med en lagerkapasitet på 66 000 kvadratmeter.
Fra et miljømessig perspektiv, kan det kanskje virke som en lang vei med leveranse helt til Østerrike. Man skal imidlertid ikke glemme, at avlange Sverige også kan bidra til lengre leveranser. Regner man på det, er det faktisk lengre til det nordlige Sverige, enn til Tyskland og Østerrike. Men når vi kommer opp i en visst volum, kommer vi til å se på et lager nærmere kundene våre, sier Cecilia Olsson, logistikksjef på Jollyroom.