ANNONSE

Julehandelen øker - har overgått Black Week

Nordmenn planlegger å bruke mye penger på jul i år
therese.karlsrud.haugen

Ser en sterk økning i netthandel.

ANNONSE

Ferske tall fra Virke viser at omsetningen i uke 50 var 36,9 prosent høyere enn i uke 49.

Julehandelen øker uke for uke opp mot julaften. Mange merker at julen nærmer seg, og folk vil få handelen unnagjort, sier direktør for Virke Faghandel, Bror William Stende, i en pressemelding.

Likevel er veksten fra uke 49 til 50 mindre enn forventet, og sammenlignet med i fjor har omsetningen gått ned med 6,3 prosent. De siste fem ukene har omsetningen vært 1,2 prosent lavere enn i 2018.

Tall fra Klarna viser på sin side at nordmenn har handlet 15 prosent mer gjennom deres betalingsløsninger de to første ukene etter Black Week.

LES OGSÅ: Her er de - årets mest populære julegaver

Høyere enn Black Week

I uke 50 var det klær-, sko og vesker som kom best ut, med en vekst på 63 prosent fra forrige uke. I spesialbutikkene økte omsetningen med 47 prosent, og for butikkene innen hus og hjem økte omsetningen med 30 prosent. Lavest vekst fra forrige uke hadde kategoriene mat og drikke, med en omsetningsvekst på 21 prosent.

Omsetningen i uke 50 slo også Black Week-uken med 10,2 prosent, og er hittil den største uken omsetningsmessig.

Mange var tidlig ute med handelen i Black Week, men det er fortsatt en tradisjon for mange å vente med julehandelen til vi er godt inne i desember, sier Stende.

LES OGSÅ: Flere rekorder fra Black Week avsløres

Nedgang fra 2018

Ved utgangen av uke 50 var det ni handledager igjen til julaften mot 8 i fjor. Virke spår at uke 51 vil bli den største uken omsetningsmessig i desember, med en 25-30 prosent økning fra uke 50.

Mens kjøpesentrenes omsetning har falt ser Virke en økning i netthandel.

Vi har opplevd noe nedgang i desember sammenlignet med i 2018. Totalt vil nok ikke omsetningene bli like høy som i fjor på kjøpesentrene, men vi har sett en betydelig økning i handel på nett. I år får vi også en ekstra handledag før jul, som nok kan balansere den totale omsetningen noe, sier Stende.

Analysen baserer seg på omsetningstall fra 190 kjøpesentre, noe som kan være en indikasjon på at det er netthandelen som sitter igjen med den største veksten fra årets julehandel.

Del artikkel: