ANNONSE

Julehandelen på nett har økt 15 prosent

Nordmenn julegavehandler som «gale» på nett
therese.karlsrud.haugen

Vil dabbe av nå.

ANNONSE

Julehandelen på nett ser ut til å fortsette etter den rekordsterke Black Week, og i følge fersk statistikk fra Klarna har nordmenn shoppet 15 prosent mer de to første ukene etter Black Week i år sammenlignet med i fjor.

Sammenlignet med fjoråret har det blitt handlet 15 prosent mer gjennom våre betalingsløsninger de to første ukene etter Black Week. Sogn og Fjordane er det mest handleglade fylket, mens Alta er den av de 100 største kommunene i Norge hvor innbyggerne har handlet mest på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Det er omsetningen i mer enn 5000 norske nettbutikker de to ukene etter Black Week og den påfølgende Cyber Monday (fra 3.desember til og med 16. desember) som danner grunnlaget for statistikkgrunnlaget.

LES OGSÅ: Flere rekorder fra Black Week avsløres

Roer seg ned

Likevel viser omsetningsstatistikken at den ene Black Week-uken, inklusive Cyber Monday var hele 49 prosent større enn de to påfølgende ukene til sammen.

Det er helt åpenbart langt flere som har netthandlet julegaver i løpet av Black Week enn det var i fjor. Samtidig har også salget etter Black Week i år holdt seg langt bedre enn i fjor. Det skyldes nok at den i år falt en uke nærmere jul og at julehandelen nærmest har gått i ett siden dette, sier Klarnas markedsdirektør.

Ettersom fristene for å få julegaver handlet på nett hjem før jul begynner å gå ut, vil gavehandelen på nett trolig roe seg ned nå.

Virke opplyste nylig att omsetningen i julehandelen uke 49 falt med 20,7 prosent fra Black Week i uke 48.

LES OGSÅ: Halvparten av årets julegaver handles på nett

Del artikkel: