Det har vært en sterk start på 2021 for det Schibsted-, Amedia-, og Polaris-eide selskapet Helthjem, som i første kvartal kunne rapportere over 3,4 millioner pakker, en volumvekst på 146 prosent fra samme periode året før.
Nesten for godt til å være sant, sier daglig leder, Anders Angen.
LES OGSÅ: Vokser kraftig med hjemlevering - dette er selskapet bak suksessen
Et av produktene som presterer langt over normalt er hjemlevering av netthandelspakker, som har en volumvekst på 175 prosent sammenlignet med første kvartal i 2020.
Dette er svært gode volumtall for oss, i en periode som normalt sett er blant årets roligste, noe som viser hvor sterk veksten i hjemlevering har fortsatt å være inn i 2021. Helthjem består av en hardtarbeidende gjeng som er stolte over det vi gjør og hva vi får til, noe som vises godt i resultatene våre.
Det er spesielt levering av pakker mellom privatpersoner som øker mest, med en vekst på hele 211 prosent hittil i år. En stor andel av kundene som sender pakker fra eget hjem gjør det i forbindelse med gjenbrukssalg på markedsplasser som Finn.no, Tise og Bookis.
Vi opplever en stadig økende etterspørsel i markedet for vår hjem-til-hjem-løsning, noe som viser at vår strategi om å legge til rette for forenklet gjenbruk fungerer. Vi sendte like mange pakker mellom privatpersoner i løpet av de tre første ukene i 2021, som i hele første kvartal i 2020. Det er helt ekstremt, og noe vi er veldig stolte over, sier Angen.
LES OGSÅ: Morgenlevering.no inngår samarbeid med Scandic
"Hjemlevering som gjelder nå"
Pakkevolumet gjennom Helthjem-nettverket har i store deler av første kvartal vært på samme nivå som under julehandelen i fjor - den mest hektiske tiden av året.
En faktor bak de sterke veksttallene innen hjemlevering av pakker, er nedstengningene i de store byene med stengte butikker og kjøpesentre. I følge NHO har coronarestriksjoner blant annet bidratt til en økning innen netthandel på 80 prosent i februar, målt mot samme måned i 2020.
Vi gjør det vi kan for at folk skal få pakkene sine enkelt hjem i den situasjonen som er nå. Også er det svært gledelig å se at vi øker godt utover den generelle veksten i markedet. Det er tydelig at hjemlevering er det som gjelder nå, samtidig forventer vi at endringene vi nå ser i markedet blir permanente. Derfor er vi også glade for å kunne tilby flere former for hjemlevering, slik som samarbeidet med Oda er et eksempel på, avslutter Angen.
Oda er det nye navnet til Kolonial.no, som Helthjem inngikk et samarbeid med tidligere i år.
LES OGSÅ: Kolonial.no skifter navn - skal satse internasjonalt