Piloten rulles ut for to spesifikke barneplagg. Kjøper en disse produktene får man tilgang til informasjon om materialer, miljøsertifiseringer, leverandører og hvordan plagget til sist kan resirkuleres.
Kappahl vil være en forløper når det gjelder bærekraft og transparens innen mote og inngår i et pilotprosjekt om utvikling av digitale produktpass innen tekstiler, initiert av Trace4Value. Nå kan vi vise våre kunder en første versjon av det digitale produktpasset innen tekstil, hele veien fra produksjon til slag, sier Sandra Roos, bærekraftssjef hos Kappahl.
Produktinformasjon via et digitalt produktpass sikrer at potensielle kunder har all nødvendig informasjon om plagget, før de gjennomfører kjøpet. Men, det kan også være en mulighet for de som er dyktige i sitt bærekraftsarbeid; å virkelig få vist seg frem overfor kundene sine.
Lovfestingen for innføringen av digitale produktpass skal ifølge EU være på plass tidligst 2025, senest 2030. De områdene det skal være mest fokus på før innføringen av passene skal være mote, elektronikk og batterier.
Innføringen av digitale produktpass innebærer en stor omstilling og ressurstilgang for bransjen. Vi løser ikke dette selv hver for oss, vi må samarbeide og lære mer, sammen. Trace4Value-prosjektet er utrolig verdifullt for oss som moteselskap, og vi er nå veldig nysgjerrige på hvordan passene vil tas i mot av kundene og hva piloten kommer til å lære oss, sier Roos.
Flere aktører er inkludert i pilotprosjektet i samarbeid med Trace4Value. Blant disse finner vi TrusTrace, Marimekko, Circularista og Rudholm Group.