Omsetningen i perioden tikket inn på 1,9 milliarder danske kroner, noe som tilsvarer en økning på 70 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Man bør imidlertid ta i betraktning at på samme tid i fjor var ikke Kicks eid av Matas, da oppkjøpet først ble fullført 30. september.
Vi har hatt en god start på året med vekst i underliggende salg og inntjening. Vår strategi for å vinne Norden går som planlagt, med fortsatt sortimentsutvidelse, raskere levering, butikkoppgraderinger og medlemsvekst, kommenterer konserndirektør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg.
Nytt autolager
Ebitda-resultatet for kvartalet, som strekker seg fra 1. april til 30. juni i år, er på 293 millioner danske kroner, sammenlignet med 201 millioner i fjor.
Wedell-Wedellsborg konstaterer samtidig i rapporten at Matas Group også opplevde en organisk vekst på 8 prosent i første kvartal, mens Kicks, bortsett fra hudorienterte Skincity, vokste med 6,9 prosent. Han fremhever også fordelene med Kicks' nye autolager.
Samtidig ser vi fortsatt fordeler ved å være et nordisk konsern. Driften i vårt nye automatiserte Kicks-logistikksenter ble forbedret gjennom kvartalet, og byggingen av Matas Logistikksenter går etter planen.
Matas kjøpte Kicks/Skincity i slutten av juni i år, fra Axel Johnson-gruppen. Kicks kjøpte på sin side Skincity i slutten av 2022. Som man pleier å si, det går raskt i hockey og i detaljhandelens verden.
Matas har en omsetning på 4,5 milliarder danske kroner, over 2 000 ansatte og 260 butikker i Danmark og på Færøyene.