ANNONSE

Kicks og Skincity: Sminkegigantene slår seg sammen i et tøft marked

Pernilla Nissler, adm. direktør i Skincity, her med Freddy Sobin, adm. direktør i Kicks.
Foto: Kicks
Linn Adine Andersen

Sterk konkurranse i markedet.

ANNONSE

Dersom sammenslåingen godkjennes av konkurransetilsynet i Sverige skal de to sminkegigantene Kicks og Skincity bli én. Det er tøffe tider og markedet er utsatt for sterk konkurranse.

Når de to aktørene slås sammen vil de under det nye navnet Kicks Group bli Nordens ledene aktør på skjønnhetsmarkedet.

På et konkurranseutsatt marked ser selskap at de blir sterkere sammen, der de gjennom sammenslåingen kan dra nytte av hverandres kompetanse i tillegg til kunde- og markedsinnsikter. Mot sluttkunden vil Kicks og Skincity fremdeles drives som frittstående varemerker, står det i en pressemelding.

Kicks har i dag totalt 230 butikker i Sverige, Norge og Finland – i tillegg til nettbutikk. Selskapet omsatte i fjor for 3,6 milliarder kroner, hvor nettsalget stod for omtrent 30 prosent av det totale salget.

Skincity er eid av Axel Johnson og omsatte i 2021 for knappe 600 millioner kroner.

Gjennom synergier og fremtidsrettede investeringen innen områder som logistikk, kundeopplevelse og teknisk utvikling skapes ytterligere rom for å akselerere både ekspansjonstakten samt videreutviklingen av respektive kundetilbud.

For både Kicks og Skincity er det sentralt å alltid videreutvikle en sterk og attraktiv kundeopplevelse som sikrer en bærekraftig og lønnsom tilvekst på alle våre markeder. Gjennom at vi nå går sammen og skaper Nordens ledende aktør på skjønnhetsmarkedet, har vi en større kraft enn noensinne til å styrke begge selskapene ytterligere som ledende destinasjoner og varemerker, sier Freddy Sobin, adm. direktør i Kicks, i pressemeldingen.

Del artikkel: