ANNONSE

Kids inntekter faller - svenske Hemtex trekker kraftig ned

Rask nettvekst - vurderer å droppe butikkåpninger om veksten fortsetter
Linn Adine Andersen

Ned 11 prosent i Sverige.

ANNONSE

Knappe to måneder etter at interiørkjeden presenterte sine resultater for helåret 2022 og fjerde kvartal samme år kan man meddele at starten på 2023 ei heller er svært lovende.

En knapp inntektsøkning fjerde kvartal 2022 kjempet mot fallende resultater og Kid peket på rekordhøye fraktkostnader som den største fienden gjennom fjoråret.

Første kvartal i år faller interiørkjedens inntekter med 1,3 prosent til 605 millioner kroner. Det er ned nærmere 8 millioner kroner mot samme periode i fjor. Nettsalget stod for 11,7 prosent av inntektene i gjeldende kvartal.

Hemtex ned 11 prosent

Ser vi på Kid Interiør og de svenske Hemtex-butikkene separat er det klart at det norske markedet definitivt leverer best.

Kid Interiør økte første kvartal sine inntekter med 5,2 prosent til 385,9 millioner kroner. Nettsalget stod her for 20,8 prosent av de totale inntektene, hvilket er en kraftig økning da online salget sank med 0,3 prosent samme periode i fjor.

Hos Hemtex faller inntektene med 10,9 prosent til 223,7 millioner svenske kroner. Her faller også nettsalget med hele 14 prosent mot samme periode i fjor.

Ved utgangen av perioden telte kjeden 155 Kid-butikker og 129 Hemtex-butikker. Fullstendig rapport for første kvartal 2023 vil publiseres 25.mai.

Del artikkel: