Torsdag presenterer interiørkjeden Kid sitt resultat for fjerde kvartal samt helåret 2022.
Driftsresultatet (ebitda) og resultatet faller. Førstnevnte med 75,9 millioner kroner, til 296,8 millioner kroner. Resultatet går ned 275,3 millioner kroner og ender på 198,2 millioner kroner før skatt. Disse tallene gjelder for fjerde kvartal 2022.
Inntektene øker i samme periode med 2,1 prosent til 1,108 milliarder kroner, mot 1,1 milliarder samme periode i 2021.
De viktigste vekstdriverne var nye produktkategorier i tillegg til fortsatte investeringer i fysiske butikker og e-handelsplattformen. På helårsbasis klarte vi å øke inntektene våre med 2,6 prosent og endte året med en rekordhøy omsetning på 3,178 millioner kroner, skriver Kid-sjef Anders Fjeld i en kommentar til rapporten.
For helåret 2022 ser vi at resultatet har falt fra 485,2 millioner kroner i 2021 til 318,9 millioner kroner i 2022. Driftsresultatet endte på 717,5 millioner kroner og inntektene økte fra 3,09 til 3,17 milliarder kroner i 2022.
De historiske høye fraktprisene påvirket marginen i fjerde kvartal negativt. Ettersom fraktkostnadene har vært vesentlig redusert på varer som ankommer i begynnelsen av 2023, forventer vi en gradvis marginforbedring i løpet av 2023, uttaler Fjeld.
Nye produkter bidrar til inntektsvekst
De nye produktkategoriene som har hjulpet på inntektene er "homewear" og kjøkkentilbehør. Dessuten ser konseptet Kid Extended ut til å ha fått en flyvende start.
Kid Extended ble lansert som et nytt konsept under fjerde kvartal og har vist en lovende start. Vårt europeisk produserte møbler som senger og sofaer ble lansert i en pilotbutikk samt den norske netthandelen, og har også hatt en lovende start. Bruttomarginen for disse nye kategoriene var i tråd med vår forventning på 35-40 prosent, som inkluderer logistikk og siste-mil-distribusjon.
Interiørkjeden vil fortsette å lansere Kid Extended-piloter i totalt fem norske butikker innen utgangen av andre kvartal i år.
Nettsalget øker
Sammenlignet med et sterkt fjerde kvartal året før, skriver interiørkjeden i sin rapport at nettsalget har økt med rett over 18 prosent i fjerde kvartal 2022. Inntektene fra nettsalget dette kvartalet endte på 121,8 millioner kroner.
Klikk-og-hent representerer dessuten 62,5 millioner kroner av inntektene i butikkene.
Vi forventer at vår omnikanalstrategi vil være en viktig vekstdriver fremover, skriver Fjeld.
Avslutningsvis viser Fjeld at selskapet er positive for de kommende kvartalene, til tross for usikkerhet i markedet og mindre kjøpekraft blant forbrukerne.
Vi tror at Kid vil stå på sitt og vi vil fortsette å fokusere på å forbedre vår markedsposisjon de kommende kvartalene.