ANNONSE

Kinnevik om 2020 - verdsetter Kolonial.no til 4,5 milliarder

Georgi Ganev, administrerende direktør i Kinnevik.
therese.karlsrud.haugen

"Et år som ikke ligner noe annet"

ANNONSE

Svenske Kinnevik, som har investert i netthandelsselskaper som Kolonial, Mathem og Zalando, har sluppet tallene for 2020. Selskapet erkjenner at det på mange måter har vært utfordringer, men at man samtidig har hatt det beste året noensinne.

2020 var et år som ikke ligner noe annet. Til tross for positive nyheter om vaksiner, fortsetter Covid-19 å ha en ødeleggende effekt på våre liv og økonomier verden over. For Kinnevik har det vært et prøvende år på mange måter, men også et av de mest suksessfulle noensinne, sier Georgi Ganev, CEO i Kinnveik, i en kommentar.

I fjerde kvartal utgjorde Kinneviks eiendeler 111,7 milliarder svenske kroner, en økning på 3,8 milliarder svenske kroner. For hele året har selskapets eiendeler vokst med 52 prosent, noe som betyr en økning på 38,4 milliarder SEK.

"De har priset forsiktig"

Når det gjelder de digitale selskapene, skriver Kinnevik blant annet at deres to nordiske online dagligvareselskaper har hatt en kraftig økning siden før pandemien. Det vil da si norske Kolonial.no og svenske Mathem.se.

Kolonial fortsatte å gjøre viktige forbedringer på veien mot å bli lønnsomme med effektivitet på nivå med globale ledere. Mathem fortsatte å vokse raskere enn markedet som helhet, men det nye lageret som planlegges å være i drift til 2022, er en forutsetning for lønnsom vekst.

I følge E24 har Kinnevik nå verdsatt Kolonial.no til 4,5 milliarder kroner.

På generelt grunnlag er den konservativ, de har priset forsiktig, sier Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas, om verdivurderingen til avisen.

Nye investeringer

Under årets siste kvartal investerte Kinnevik 794 millioner kroner i selskaper som HungryPanda, Cityblock, Budbee og Simple Feast. HungryPanda satser på hjemlevering av asiatisk mat og Simple Feast er leverandør av ferdige matkasser.

Tidligere i uken slapp Kinnevik også nyheten om at man investerer 600 millioner kroner i den danske vinappen og netthandelen Vivino, som blant annet har lansert sin tjeneste i Sverige.

Vivinos adresserbare marked er gigantisk, og selskapet har tatt posisjonen som det åpenbare valget for vinkunder over hele verden. De har skapt et sterkt nettverk og har tilgang til store datamengder med 1,5 milliarder skannede viner siden start. Etter hvert som selskapet utvider sin markedsplass og sitt tilbud, ser vi frem til å støtte Vivino på deres vekstreise ved å dra nytte av vår tidligere erfaring i sektoren, kommenterte Georgi Ganev investeringen.

Del artikkel: