ANNONSE

Kjæledyr-gründernes suksess – omsatte for 200 millioner

Kaia Rugseth, administrerende direktør i PetXL.
Foto: Bulk Infrastructure
Linn Adine Andersen

Planlegger Sverige-lansering til høsten.

ANNONSE

De to gründerne Gorm Håland og Kaia Rugseth startet i 2017 salget av utstyr og mat til kjæledyr på nett. I dag har de investeringsselskapet Karbon Invest på eiersiden og duoen er dermed medeiere i et konsern som i 2021 omsatte for over 200 millioner kroner.

Før Rugseth og Håland rakk å lansere sin egen nettbutikk tilbake i 2017, fikk de muligheten til å kjøpe Petworld.no – en nettbutikk som da allerede var veletablert med en årlig omsetning på 12 millioner kroner. Etter dette slo selskapet seg sammen med kjeden PetXL.

Fjoråret var fantastisk for oss med kraftig vekst på både nett og i våre fysiske butikker, sier Kaia Rugseth, administrerende direktør i PetXL i en pressemelding, og uttaler videre:

Petworld.no er vår viktigste kanal for å treffe de som handler på nett. PetXL.no er først og fremst et showroom for kjedens fysiske butikker, men målet er å få fart på den nettbutikken også, sier Rugseth.

Til sammen omsatte nettbutikken Petworld.no og PetXL for 200 millioner kroner. Mesteparten av denne omsetningen stammer fra PetXL sine syv fysiske butikker.

Har flere konkurransefortrinn

Ifølge Rugseth har selskapet fordelen med to ulike konsepter. Den rendyrkede nettbutikken Petworld.no og omnikanal-konseptet PetXL gjør at kundene kan møtes i alle kanaler.

Samtidig gjør et høyt fokus på produktberikelse at kundene finner all info de måtte trenge på nett – uavhengig av hvor de ønsker å gjennomføre handelen.

Vi estimerer at totalmarkedet for mat og utstyr til kjæledyr i Norge er på 11-12 milliarder kroner. De fleste handler fortsatt i fysisk butikk, men andelen som handler på nett har endret seg dramatisk på få år. Med vår kanalstrategi er vi relevante for mange eiere av kjæledyr, sier Rugseth, og fortsetter:

Dagligvarehandelen har historisk sett vært en stor konkurrent, men de har en helt annen kvalitet. Forbrukerne blir mer og mer bevisste på dette. Samtidig møter vi konkurranse fra de internasjonale selskapene som selger via nett. Vårt konkurransefortrinn er at vi er nær kundene og de ansatte kan mye om våre produkter.

Som en del av arbeidet med å skape innhold på nettsidene, bruker gründerne mye tid på å samle inn produktomtaler sammen med norske Lipscore. Her settes det spesielt pris på nyttige, konstruktive tilbakemeldinger fra kundene.

Vi setter selvsagt stor pris på skryt fra kundene, men det er de negative tilbakemeldingene som ofte er de nyttigste. Når et produkt får en dårlig tilbakemelding, sjekker vi opp hva som har skjedd. Prosessen videre er litt avhengig av om det er egne merkevarer eller produkter vi har kjøpt fra våre leverandører, men i alle tilfeller tar vi kundenes erfaringer på alvor.

Gründerne kan dessuten røpe at en ekspansjon til nabolandet Sverige er i planene. I første omgang er det PetXL-konseptet som skal lanseres via nettbutikk og et par fysiske butikker, og vi kan trolig forvente en etablering i løpet av høsten 2022.

Del artikkel: