ANNONSE

Kjell & Company hyller de ansatte - ”Vi er veldig stolte”

Andreas Rylander, daglig leder ved Kjell & Company.
Linn Adine Andersen

Leverer tilvekst til tross for harde kår i 2020.

ANNONSE

Mange aktører i elektronikkbransjen har opplevd enorm vekst siden pandemien inntraff. Denne enorme veksten er uteblitt for svenske Kjell & Company, men det skorter ikke på motivasjonen av den grunn. Selskapet er fortsatt lønnsomt til tross for nedstengninger og et vanskelig 2020, og leverer en tilvekst på 5,75 prosent.

Det har vært et av de vanskeligste årene noensinne innen detaljhandel. Vi hadde også den norske virksomheten helt stengt under deler av året. Så må man forstå hva som har drevet tilveksten i elektronikkbransjen. Det har først og fremst vært 65 tommer og større TV-apparater som har drevet den store økningen, og det selger ikke vi. Til og med spillkonsoller har hatt et gunstig år da Xbox og Playstation har gitt ut nye versjoner. Økningen har vært veldig drevet av pris, sier Andreas Rylander, daglig leder hos Kjell & Company, til Ehandel.

Selskapet som har drevet innen hjemmeelektronikk i mer enn 30 år, ble etablert i Norge i 2015. I dag har Kjell & Company 22 butikker i Norge, fra Tromsø i Nord til Kristiansand i sør.

Rylander påpeker at de gledes på andre vegne over det fantastiske året elektronikkbransjen har hatt. Ettersom de selger tilbehøret, har de også stort sett hatt et gunstig år. Til tross for utfordringer klarte selskapet å tilpasse seg, og lanserte flere nye alternativer.

Når vi gikk inn i pandemien i mars visste ingen hva som skulle skje, og vi dro i alle bremser vi hadde. Senere så vi på hvordan vi kunne gi våre produkter til kundene, og lanserte flere nye alternativer som liveshopping og leveranser utenfor butikkene. Det sistnevnte lanserte vi allerede uken etter at alt brøt ut. Vi er veldig stolte over å ha kunnet økt i et så tøft år. Vi er så takknemlige ovenfor vårt dyktige personale, som både har klart å omstille seg så raskt, samtidig som de har hatt kunden i fokus, sier Rylander.

De fysiske butikkene spiller også en stor rolle for kundene som handler på nett. Her er det mange som velger å hente sine ordre fra nettbutikken, i følge den daglige lederen.

Våre kunder velger å hente en stor del av netthandelskjøp i butikk. Det er vår styrke at vi kan gi råd, selv under kjøp på nett. Det kan være at man savner noe, eller at man ikke vet akkurat hvilken ruter man skal ha. Så da legger man inn sin bestilling, velger å hente i butikk, og får samtidig den rådgivingen man trenger. Det er en veldig verdsatt kanal fra kundene, sier Rylander.

Kjell & Company har store forhåpninger om fortsatt tilvekst i 2022, og har hittil lykkes med å håndtere brå endringer, som har vist seg å være en styrke.

Vi beviser at vi er raske og gode på å tilpasse oss. Det har vært et tøft år for detaljhandelen generelt, så vi er veldig fornøyde og stolte over hvordan våre ansatte har håndtert dette. Man skal ha stor respekt for hva usikkerhet medfører, til eksempel den uroen som kan oppstå når man leser alt som skrives om handel, og kanskje lurer på om det kommer til å finnes noen jobber igjen. Det har virkelig vært et fantastisk lederskap ute i butikkene, avslutter Rylander.

Del artikkel: