ANNONSE

Kjemper mot sportskjedene - økte med totalt 600 millioner

Stian M. Larsen, medgrüdner og kommersiell leder i Fjellsport.
therese.karlsrud.haugen

"Langt over forventning"

ANNONSE

Friluftsutstyr har vært en av vinnerne under pandemien, noe blant annet Fjellsport har fått erfare. Det norske netthandelsselskapet endte nemlig på 700 millioner kroner i omsetning under fjoråret, hvilket kan sammenlignes med 400 millioner kroner året før.

Vi hadde et forretningsmessig veldig godt år i annerledesåret 2020. Vi vokste i så og si alle kategorier og fikk mange nye kunder. Til slutt endte vi opp på en omsetning på ca 700 millioner kroner og et årsresultat på 75 millioner kroner, noe som var langt over våre forventninger eller hva vi hadde turt å håpe på i forkant, sier Stian M. Larsen, medgrüdner og kommersiell leder i Fjellsport, til Ehandel.

Tilsvarende utvikling opplever også søsterbutikken Outnorth, som omsatte for drøyt én milliard kroner i 2020. Det er opp fra 700 millioner kroner året før. Outnorth meddeler at spesielt det norske markedet har hatt en signifikant økning. 

Fjellsport og Outnorth slo seg sammen i 2019 med Egmont som majoritetseier. Totalt har de to selskapene altså økt omsetningen med rundt 600 millioner kroner det siste året, til tross for at de i Norge operer som to forskjellige merkevarer og dermed konkurrerer i samme marked.

Fjellsport og Outnorth har i all hovedsak ulike styrker og står sterkt hver for seg i dag. Begge butikkene har en lang historikk i det norske markedet og begge har vokst sterkt i flere år. Fremdeles er det slik at kjedene dominerer sportsmarkedet i Norge og utgjør mer enn 70 prosent av det totale markedet, så vårt fokus ligger i å stadig få litt mer av den kaka, sier Larsen.

Larsen er spent på etterspørselen de neste månedene, inn mot nok en sommer der mange av oss blir ferierende i Norge.

Vi er optimister for resten av året og tar sikte på hyggelige omsetningstall og marginer tall også i år. Nå rigger vi oss ytterligere og er blant annet på jakt etter ennå flere flink folk til kontoret i Sandefjord. Både markedsførere, utviklere og flere på logistikk skal ansettes i nær fremtid i jakten på flere fornøyde kunder, sier han og legger til:

Vi ser med andre ord lyst på det som kommer, men er samtidig ydmyke for at ting kan snu eller bli helt annerledes også. For hvis det var noe vi lærte av året som gikk,  så var det i alle fall at det var lurt å planlegge for flere scenario og samtidig rigge seg for raske endringer. Den formelen skal vi fortsette med en god stund til.

"Mye kunnskap og erfaring"

Harald Ennen, som er daglig leder i Outnorth, ser heller ikke noe problem med å dele markedet med søsterbutikken. Han peker på at det er visse forskjeller ved konseptene. 

Til tross for at selskapene driver innen friluftssegmentet på samme marked, er det forskjeller i konseptene, sortimentet og de kundegruppene som virksomhetene retter seg mot. I fremtiden vil vi fortsette å fokusere på å foredle våre vellykkede konsepter i det norske markedet, og legge grunnlaget for fortsatt vekst. Det er mye kunnskap og erfaring i begge selskapene, noe som genererer betydelige synergieffekter.

Sortimentet skal være noe av det som er ulikt hos Fjellsport og Outnorth. 

Deler av sortimentet har ikke samme leverandører og heller ikke samme tilgang til produkter. Fokuset på våre kategorier skiller seg også fra hverandre. For eksempel fokuserer Fjellsport mer på kategorien klatring enn hva Outnorth gjør, avslutter Ennen.

Del artikkel: