XXL kommer inn på eiersiden i Stormberg og de to norske merkevarene inngår samarbeid om utvikling og produksjon av turklær og turutstyr.
Nyheten kommer en tirsdag morgen i mai og partene forteller om et samarbeid som startet helt tilbake i 2001. Stormberg var nemlig leverandør da XXL ble etablert for 22 år siden og nå gjenopptas partnerskapet som blant annet skal hjelpe sistnevnte på vei mot en mer bærekraftig produksjon og en større andel egne merkevarer i hyllene.
Stormberg og XXL kjenner hverandre godt gjennom mange års samarbeid. Stormberg var leverandør da XXL ble etablert i 2001. Vi gleder oss til dette partnerskapet som innebærer et enda tettere samarbeid mellom selskapene, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen i en pressemelding.
Freddy Sobin, XXLs ferske konsernsjef, er like begeistret.
Stormberg er en av de sterkeste merkevarene innen sport og friluftsliv i Norge, og er i tillegg ekstremt flinke på bærekraft. Det passer godt overens med XXLs bærekraftsstrategi, der vi både kan og vil gjøre mer, og ambisjonen om å tilby de beste merkevarene til de laveste prisene, sier Sobin.
"Viktig satsing"
Stormberg skal altså utvikle og produsere klær, sko og sportsutstyr på vegne av sportskjeden som i det siste har kjempet for å redusere varelageret og vinne tilbake markedsandeler.
Mens markedet er i endring håper Stormberg-gründeren at de nå har truffet rett avgjørelse for å møte forbrukernes endrede handlemønster på best mulige måte.
En god måte å møte disse endringene på er sterke og bærekraftige partnerskap, med lave kostnader gjennom hele verdikjeden til beste for forbrukeren. Stormberg stiller hele sitt produksjonsapparat opparbeidet gjennom 25 år til disposisjon for XXL. Vi kommer til å utvikle både klær, sko og sportsutstyr, samtidig som vi viderefører vår egendistribusjon, sier Olsen.
Produktene skal selges i XXLs varehus og i deres nettbutikk. Partene tror samarbeidet har potensial i både Norge, Sverige og Finland.
Vi ønsker å styrke lavprisposisjonen i XXL og tilby forbrukerne flere konkurransedyktige produkter til lave priser. Nå har vi muligheten til å ta tilbake markedsandeler i et viktig segment. Samtidig er dette også en viktig satsing for å styrke XXLs marginer, sier Sobin.
Inn på eiersiden
XXL kommer samtidig inn på eiersiden og kjøper 15 prosent av aksjene i Stormbergs norske og svenske virksomhet. Partene vil ikke dele summen for aksjekjøpet. Det utelukkes ei heller at nye satsinger mellom de to aktørene vil komme i fremtiden.
Vi er glade for få inn Nordens største sportskjede som minoritetseier. Partnerskapet vil gi grunnlag for vekst og mulighet for ytterligere styrking av selskapenes fokus på bærekraft og inkluderende arbeidsliv, sier Olsen.
Det blir spennende å kombinere Stormbergs design- og produksjonsekspertise med XXLs kjernekompetanse som er å drive retail. Jeg er overbevist om at det er en god match. Vi kommer etter hvert også til å se på muligheten for nye satsinger sammen, sier Sobin.
Stormberg omsatte i 2022 for 238 millioner kroner og var den første merkevaren i Norge som etablerte en panteordning for brukte klær, dette i 2007. XXL derimot omsatte 8,4 milliarder kroner i 2022, sett bort fra virksomheten i Østerrike som er under avvikling, og begge aktørene er blant forbrukere oppfattet som bærekraftige merkevarer ifølge den årlige undersøkelsen Sustainable Brand Index.