Etter en nedgang på 1,1 prosent fra januar til februar øker omsetningsvolumet med 3,3 prosent fra februar til mars 2022. Varehandelsindeksen viser en fortsatt nedgang i dagligvare, mens klær, kosmetikk og byggevarer drar opp detaljhandelen.
Dagligvare går ned 18 prosent sammenlignet med marsmåned i fjor. Samtidig øker klær med 86 prosent og kosmetikk med hele 117 prosent.
Det er stor usikkerhet knyttet til den økonomiske utviklingen fremover. Mars i år var helt annerledes enn samme måned i fjor, som var preget av smittevernrestriksjoner og pandemi. Samtidig er det usikkerhet knyttet til prisøkninger på energi, råvarer og frakt i tiden fremover, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, i en pressemelding.
Etter en ekstraordinær oppgang gjennom de siste to årene er det forventet at veksten nå gradvis avtar i takt med at nordmenn beveger seg mer utendørs i handlegater og ikke minst drar på shoppingturer til Sverige igjen.
På samme måte er det ikke overraskende at klær har sterke mars-tall sammenlignet med fjoråret, sier Hammerstad.
Netthandelen går ned 6 prosent sammenlignet med mars i 2021, men har fortsatt sterke tall. Sammenlignet med normalåret 2019 øker netthandelen med hele 99 prosent.