ANNONSE

Klager inn TikTok for skjult reklame: ”Det er alvorlig”

therese.karlsrud.haugen

Ny rapport avdekker ulovlige forhold.

ANNONSE

I en større gjennomgang av den kinesiske appen TikTok har den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC avdekket hvordan appen bidrar til at barn får målrettet reklame for blant annet usunn mat og skjønnhetsprodukter.

På bakgrunn av funnene i rapporten klager nå norske Forbrukerrådet samt 16 andre forbrukerorganisasjoner inn TikTok til det europeiske nettverket av forbrukertilsyn (CPC-nettverket) og til EU-kommisjonen for brudd på flere forbrukerlover. Forbrukerrådet ber også Forbrukertilsynet og Medietilsynet se på selskapets praksis. 

Reklame rettet mot denne gruppen er strengt regulert av en grunn. Det er derfor alvorlig at TikTok muliggjør at annonsører og innholdsleverandører kan operere med skjult reklame og målrette seg mot barn og ungdom, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, i en pressemelding. 

I følge en rapport fra Medietilsynet kommer det frem at 70 prosent av alle mellom 13 og 16 år bruker appen, mens 43 prosent av alle 9- og 10-åringer sier det samme.

Denne gjennomgangen synliggjør skyggesidene ved sosiale medier og hva slags markedsføring barn og unge faktisk blir eksponert for på disse plattformene. Det er ikke akseptabelt at barns personopplysninger blir brukt til målrettet markedsføring. Her forventer jeg at TikTok rydder opp, sier barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad.

TikTok skriver i sine vilkår at markedsføring rettet mot barn ikke er lov, samtidig gjør selskapet god butikk på at dette skjer, og gjør det også mulig å målrette reklame mot barn ned til 13 år.  

Selskapets forbud mot markedsføring rettet mot barn er lite verdt når annonsører og innholdsprodusenter får opprettholde denne praksisensier Inger Lise Blyverket. 

Tjener på virtuelle gaver

TikTok legger også opp til at brukere kan gi virtuelle gaver i form av digitale diamanter til influencere og andre aktører. Diamantene kjøpes for ekte penger og kan veksles inn av mottakeren. TikTok vil ikke oppgi hvor stor provisjon selskapet tar i konverteringen i denne prosessen.  

Selskapet tjener trolig store penger på at barn og unge kjøper denne typen virtuelt innhold. Da er det bare rett og rimelig at det kommer klart frem hvor mye som forsvinner til TikTok i transaksjonen. Det hjelper heller ikke at selskapet gir seg selv vide fullmakter til å forvalte og nulle ut de gavene som er kjøpt, sier Inger Lise Blyverket. 

I rapporten avdekkes det også en rekke ulovlige forhold knyttet til personvern og avtalevilkår som europeiske myndigheter blir bedt om å følge opp.

Del artikkel: