Til avisen forteller Norgessjef i Lager 157, Johnny Hallgren, at det var "en glipp" å ikke svare på spørsmålene som var rettet av fire skoleelver til kleskjeden, og som var grunnlaget for at elevene klaget inn kleskjeden til Forbrukertilsynet.
Vi mener glippen ikke gir grunnlag for gebyr, og at gebyret i alle tilfeller er uforholdsmessig, sier Hallgren til E24.
Han forklarer videre at de ikke oppfattet spørsmålene fra skoleelevene som et informasjonskrav, og legger til at de faktisk fikk svar etter at de ble gjort oppmerksomme på henvendelsen.
Vi har gjennomført – og utfører kontinuerlig – et omfattende arbeid knyttet til bærekraft og overholdelse av menneskerettigheter ved fabrikker i vår leverandørkjede, sier Hallgren.
Reiste spørsmål rundt arbeidsforhold
Bakgrunnen for henvendelsen fra skoleelevene skal ha vært et drap utenfor en av Lager 157 sine fabrikker i Bangladesh. Elevene stilte blant annet spørsmål rundt arbeidsforholdene til arbeiderne på fabrikken, om status på pågående undersøkelser rundt menneskerettighetsbrudd, og hvordan selskapet klarer å produsere så billige produkter med en god nok lønn til arbeiderne.
Ifølge Hallgren venter selskapet fremdeles på en rettsavgjørelse gjeldende drapet utenfor fabrikken, mens to undersøkelser foretatt av ulike tredjeparter ikke har avdekket forhold som må utbedres ved fabrikken.