Betalingsgiganten Klarna fortsetter å vokse og økte omsetningen til 7,1 milliarder svenske kroner under 2019, som er opp fra 5,5 milliarder i 2018. Driftsresultatet fikk dog et kraftig fall til minus én milliard svenske kroner, ned fra 160 millioner i pluss. Det kommer frem i selskapets årsrapport for 2019.
Med sterk vekst og fremfor alt ekspansjoner til nye markeder øker andelen nye forbrukere, og selskapet meddeler at andelen førstegangsforbrukere påvirker kredittap. For tiden satser selskapet stort på USA og etablering i Australia og New Zealand.
De totale driftskostnadene økte i tråd med planen ettersom målet er å fortsatt investere for å levere verdi i form av merkevarekjenneskap, forbrukervennlig produkttilbud og teknisk infrastruktur, som gjør det mulig for oss å vokse raskt, skriver Klarna.
Klarna leverer nå betalingsløsninger til 200 000 butikker fordelt på 17 markeder. Samtidig økte månedlige app-brukere til 11 millioner i fjor, mens "Instore-volumene" skal ha blitt mer enn femdoblet. Det totale salget via Klarna økte med 32 prosent til 332 milliarder kroner.
Klarna fortsetter å vokse raskt og har i år tillagt mer enn 75 000 butikker, eller en ny butikk hvert syvende minutt, til vår allerede sterke base.