Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klarna live med nysatsing – vil utfordre kjempene, men også Vipps: “Ønsker konkurransen velkommen”

Norgessjef i Klarna, Geir Østby, og kommunikasjonssjef i Vipps, Caroline Lunde. // Foto: Klarna/Vipps
Påfallende likheter, kommenterer Vipps' kommunikasjonssjef.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Klarna vil utfordre Google og Facebook med sin nye innloggingstjeneste, som de selv beskriver som unik.

Den nye tjenesten, som bærer navnet "Sign in with Klarna", innebærer kort fortalt at forbrukere kan verifisere sin identitet hos nettbutikker med den data de har lagret hos Klarna. Forbrukerne skal selv kunne bestemme hvilken data de deler med nettbutikkene.

Dette skjer samtidig som Google og Apple fjerner tredjepartscookies, og her ser Klarna sitt snitt til å forenkle og effektivisere verifiseringsprosessen for kundene som står kjøpeklare i en nettbutikk.

ANNONSE

All din informasjon, inklusive betalingsinformasjon, blir forhåndsutfylt – dersom du som kunde aktivt gir ditt samtykke til dette. Dette er en innloggingstjeneste med et enormt vekstpotensial som raskt kan bli like kjent som Klarnas betalingsløsninger er for nordmenn i dag, sier Norgessjef i Klarna Norge, Geir Østby, i en pressemelding.

Tjenesten er rullet ut i 23 land, inklusive Norge. Den er allerede bevist populær hos Tradera i Sverige, hvor 20 prosent av innlogginger er gjort med Sign in with Klarna i løpet av en kort testperiode. Om kort tid skal tjenesten lanseres i tett samarbeid med flere av Klarnas norske butikkpartnere, opplyser betalingsselskapet.

Ifølge Klarna forventes markedet for verifisering av identitet å øke med nærmere 80 prosent de neste fire årene.

Vil kunne dele mer data i fremtiden

Klarna vil naturligvis øke sin attraktivitet med innloggingstjenesten. Den sparer kunder, som samtykker til å dele sine data, for tid – og den sparer nettbutikker, som slipper å verifisere kundens identitet via tredjepartstjenester, for penger.

Hvor i prosessen velger kunden selv hvilke data som skal deles med den aktuelle butikken?

Kunden velger og gir samtykke ved innlogging og registrering. Nå i starten deles telefonnummer, adresse, e-post og fødselsdato slik at butikken får komplett informasjon.

På sikt er ambisjonen å gi kunden enda bedre kontroll over sine egne data – og mulighet til å dele data som størrelse, farge- og andre shoppingpreferanser. Dette vil bidra til en enda mer personlig shoppingopplevelse, forteller Østby til Netthandel.

"Et globalt produkt"

Ser man bort fra tilleggstjenester som vil lanseres på sikt, til eksempel hvordan kundene skal kunne dele ytterligere data som shoppingpreferanser, ligner tjenesten på norske Vipps sin innloggingstjeneste.

Ved spørsmål om hvorfor ikke Vipps nevnes som en utfordrer i Klarnas pressemelding, svarer Østby at Klarna først og fremst er opptatt av å utvikle og tilby best mulig løsninger.

Ser dere ikke på Vipps som en utfordrer – eller skiller tjenestene seg på noe vis?

Dette er et globalt produkt som er tilgjengelig i 23 land. Dette gir norske nettbutikker en fantastisk mulighet til å tilby en enklere, bedre og mer personlig shoppingopplevelse til forbrukere som handler med Klarna i Norge og internasjonalt.

Det kommer alltid til å finnes lokale alternativer, og denne konkurransen er noe vi ønsker velkommen, da det bidrar til å øke kvaliteten. Til syvende og sist vil forbrukerne velge de tjenestene de synes er best.

"Påfallende lik"

Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps, forteller til Netthandel at de ser likheter mellom sin egen og Klarnas nylanserte innloggingstjeneste. De ønsker den likevel hjertelig velkommen.

Vår grunnleggende holdning til konkurranse er å ønske den velkommen, selv om løsningen virker påfallende lik "Logg inn med Vipps". Vi har store planer for Logg inn tjenesten vår og vi vil snart levere mer funksjonalitet for å kunne gjøre livet lettere for brukere og bedrifter.

Hun forteller videre at det er flere faktorer som spiller inn og som kan gjøre at forbrukere velger deres innloggingstjeneste fremfor Klarnas.

Vi snakker aldri ned våre konkurrenter, men en av de største grunnene til å velge Vipps er at "alle" har Vipps og det er veldig veldig enkelt både for brukerne og butikkene. Alle over 15 år som har Vipps kan også logge inn med Vipps. Du trenger bare å huske telefonnummeret ditt og bekrefte i appen.

Velger du å bli husket i nettleseren, vil du senere kunne gjøre registrering og logge inn uten å måtte bekrefte dette i appen, sier Lunde.

Del artikkel: