Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klarna med ny satsing - gjør store endringer i kassen

Klarnas administrerende direktør, Sebastian Siemiatkowski.
therese.karlsrud.haugen

Skroter gebyrer og forlenger betalingstiden.

ANNONSE

Etter flere pilottester med netthandelsselskaper som NA-KD og Nordic Test, gjør Klarna nå en rekke endringer i kassen. Ambisjonen er å legge press på bank- og kredittbransjen.

Forandringen innebærer at flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes samt kreditter uten sluttdato og såkalte løpende kreditter.

I dag er vi så store at vi har både mulighet og et ansvar for å utgjøre en positiv forskjell. Det kan vi gjøre gjennom å øke kunnskap og informere om kredittbransjens skyggesider, men størst forskjell bidrar vi med ved å gjøre noe selv. Derfor tar vi nå blant annet bort alle unødvendige avgifter og gir kundene enda flere hjelpemidler til å betale i tide. Vi fjerner dessuten muligheten for å ta opp uendelige kreditter, sier Klarnas administrerende direktør, Sebastian Siemiatkowski, i en pressemelding.

I løpet av det siste året har Klarna gjort en omfattende kartlegging av kredittmarkedet i Norden, der selskapet spesielt har synliggjort vilkårene for forbrukere som handler på nett, både hos Klarna og hos konkurrentene.

Selv om utlån i det norske forbrukslånsmarkedet falt kraftig i fjor, har andelen misligholdte lån, ifølge Finanstilsynet, fortsatt å øke. Bare i 2020 var det ifølge dem hele 694 400 inkassosaker knyttet til forbruksgjeld i Norge.

Vi fortsetter å arbeide for et sterkt forbrukervern og vil sette søkelys på de største gjeldsfellene, fra evigvarende kredittavtaler til bransjeaktører som bruker kundedata for å markedsføre usikrede forbrukslån. Vi vil ligge i forkant. Bærekraftarbeidet hos våre kunder og forbrukere har blitt mer sofistikert. Først var det fokus på bærekraftig produksjon, deretter logistikk – og nå kommer betalinger, sier Klarnas administrerende direktør Sebastian Siemiatkowski.

Disse forbedringene er en vesentlig investering i vårt forhold både til kundene og butikkene. Vi utvikler løpende våre produkter, men har aldri før tatt et så stort skritt for å gjøre tjenestene våre enda bedre. Vår reise for å tilby de mest bærekraftige og forbrukervennlige betalingsvilkårene vil imidlertid fortsette, sier kommersiell direktør i Klarna Norge, Geir Østby.

I tillegg til overnevnte forandringer vil Klarna også tilby dobbelt så lang betalingstid for fakturakjøp, altså at det går fra 14 dager til 30 dager. Det vil også bli flere påminnelser i flere kanaler, som app, SMS og e-post, for å sikre at forbrukeren betaler i tide.

Del artikkel: