Nettverket Forbruker Europa, Forbrukertilsynets avdeling for handel på tvers av landegrensene i EU, advarer nå mot å bruke Klarna.
Hittil i år har 40 av deres meklingssaker, hvilket utgjør åtte prosent av totalen, dreiet seg om Klarna. Nettverket mener at den svenske betalingskjempen gjør det vanskelig for forbrukeren å få pengene tilbake dersom det oppstår problemer med kjøp gjort gjennom tjenesten. Dette skriver NRK.
En av disse sakene handler om Helene Moss som i 2021 kjøpte en ullkåpe fra en svensk nettbutikk. Varen stod ikke til forventningene, men å returnere den og få pengene tilbake skulle vise seg å være vanskelig.
Etter gjentatte returforsøk nektet nettbutikken å ta imot varen, og jeg kom heller ingen vei med Klarna. Jeg brukte mye unødvendig tid og ressurser for å få løst saken og flere instanser ble involvert. Varen ble kjøpt i november 2021 og ble ikke løst før i november 2022, så det tok altså et helt år, sier Moss til NRK.
Klarna skal ifølge Moss ha fryst betalingskravet, men nektet å slette pengekravet. Først når Moss tok saken videre til Finansklagenemda skal Klarna ha slettet pengekravet.
"Stemmer ikke"
Klarna skal ha innrømmet at det ble gjort en feil i nettopp denne saken, og påpeker at de har strenge rutiner for å kontrollere butikker som har Klarna som betalingsløsning.
Forbruker Europas direktør, Linn Hogner Jahr, mener det tok unødvendig lang tid å løse saken og at det er for vanskelig for forbrukere å få pengene tilbake dersom det oppstår problemer med kjøpet.
Det direktøren for Forbruker Europa sier, stemmer helt enkelt ikke. Selvsagt skal ingen betale for varer som de ikke har fått. Nettopp derfor finnes Klarnas kjøperbeskyttelse som sikrer at man som forbruker ikke behøver å betale for en vare man har kjøpt som er feil eller ikke leveres.
Det er, og har vært, selve grunnideen bak Klarna i over 18 år. Vi legger derfor stor vekt på at våre kunder skal kjenne seg trygge når de handler med oss, og handler umiddelbart dersom vi får indikasjoner på at en av våre partnere ikke lever opp til vår standard, sier Norgessjef for Klarna, Geir Østby, i en e-post til NRK.
Videre anbefaler Jahr forbrukere å betale med kort. Hun mener at Klarna markedsfører seg som et trygt alternativ, men at de er vanskelige å forholde seg til dersom en forbruker melder om oppstått problem vedrørende et kjøp.
De trenerer saken og de er lite villige til å ta ansvar, sier hun.
Jahr påpeker at Klarna er underlagt et regelverk når de opptrer som kredittyter. Regelen er at forbrukere kan kreve tilbakebetaling dersom det oppstår problemer med kjøpet, som at varen ikke blir levert, eller at det er noe galt med varen.