ANNONSE

Klarna slipper ikke unna millionbot: "Proporsjonalt og avskrekkende."

To år etter den første dommen - Klarnas GDPR-bøter økes igjen.
Jimmy Andersson

For nesten to år siden rapporterte Netthandel at det svenske tilsynsorganet IMY, Integritetsskyddsmyndigheten, utstedte en sanksjonsgebyr til Klarna på 7,5 millioner svenske kroner.

Årsaken var at betalingsfirmaet ikke oppfylte visse GDPR-regler, samt at de ikke var tydelige i sin informasjon til kundene angående persondataen de samlet inn.

LES OGSÅ: Klarna får millionbot etter GDPR-granskning – svarer med å anke

ANNONSE

Klarna var ikke interessert i å betale millionbøtene og anket avgjørelsen. Noe som endte med at svenske Personverntilsynet senket sanksjonsgebyret til 6 millioner kroner, men nå blir det igjen endringer i saken etter at ankedomstolen Kammarrätten i Stockholm har uttalt seg.

Kammarrätten anser at et sanksjonsgebyr på 7,5 millioner kroner er berettiget for å være effektivt, proporsjonalt og avskrekkende. Lagmannsretten gjør dermed samme vurdering som Integritetsskyddsmyndigheten, sier Peder Liljeqvist, lagmann ved Kammarrätten.

Videre skriver lagmannsretten at Klarna ikke oppfylte kravene i EUs personvernforordning og at overtredelsene består av at betalingsfirmaet ikke har gitt tilstrekkelig informasjon til de registrerte. For eksempel om hvordan personopplysningene vil bli lagret, og at informasjonen har vært vanskelig tilgjengelig eller uklar.

Del artikkel: