Schibsted kommer inn på eiersiden i det norske fintech-selskapet Dintero. Dette etter en rettet emisjon, hvor Schibsted har investert "en mindre sum" i selskapet og får en eierandel på 1,57 prosent. Planen er å også investere i fremtidige emisjoner.
Vy, Staples og Europris er noen eksempler på kunder som benytter seg av Dinteros betalingsløsninger. Selskapet er nå er priset til 125 millioner kroner.
LES OGSÅ: Den norske Klarna-utfordreren vokser kraftig
Konkurransen i markedet for betalingsløsninger tilspisser seg. Aktørene vi kan regne med i fremtiden er de som klarer å levere en sømløs, transparent og kostnadseffektiv brukeropplevelse på kundenes premisser. Det har vært vårt kundeløfte siden vi inntok markedet i 2018, og det har ikke blitt mindre viktig, sier gründer og daglig leder, Daro Navaratnam, i en pressemelding.
Dintero er en åpen markedsplass for ulike betalingsløsninger, som Visa/Mastercard, Vipps, Swish, faktura og delbetaling. Butikker og nettbutikker velger selv hvilken løsning de ønsker å tilby til sine kunder. Butikkene kan også tilby innsiktsbaserte rabatter og lojalitetstilbud til sine kunder via løsningen.
150 nye kunder
I 2019 omsatte Dintero for 2,6 millioner, og selskapet har i dag nærmere 170 aktive kunder hvor 150 kunder har kommet til i år. Selskapet forteller at de regner med å vokse betydelig i løpet av 2021 og tette igjen Klarnas forsprang.
Vi er opptatt av å tilføre – og ikke frarøve – butikkene verdi, ved at de i størst mulig grad bestemmer selv hva de ønsker å tilby av betalingsmetoder og at de fortsetter å eie kundeforholdet. Vi forenkler hverdagen for butikkeiere ved å samle alle betalingsmetoder i våre løsninger, og ett kontaktpunkt for personlig kundeservice. Det blir stadig viktigere for kunder å velge aktører som er raske på videreutviklingen i fintech, og dette er et stort problem hos de etablerte aktørene, sier Navaratnam.
Gründeren har tidligere hatt suksess med plattform-selskapet dSafe som ble solgt til Bambora i 2015. Nå er det fullt fokus på å utvikle og utvide Dinteros tjenesteportefølje videre, og Navaratnam er veldig glad for å få med seg Schibsted på laget.
Schibsted har tung kompetanse som kan komplettere vår egen, også innen fintech. Dette kombinert med lang erfaring som investor, og en rekke sterke merkevarer i sin portefølje gjør dem til en veldig attraktiv eier. Schibsted har også virkelig forstått hvilke muligheter som ligger i å erstatte utdaterte finansprodukter med nyskaping og teknologi, sier Daro Navaratnam.
LES OGSÅ: Norsk betalingsaktør tar opp kampen mot Klarna
“Spot on” investering
Mats Staugaard, Investment Manager i Schibsted Growth, mener på sin side at Dintero er spot on for hva slags type selskaper Schibsted ønsker å investere i.
Selskapet har vist en veldig god utvikling siden etableringen. Daro og hans team er svært dyktige, og i kombinasjon med veksten innen netthandel og det faktum at betaling fortsatt er et uløst problem – har vi klokketro på at Dintero kan ta en tydelig posisjon i markedet for transaksjoner og betalingsløsninger, sier Staugaard, og legger til:
Fintech er et viktig satsingsområde for hele Schibsted-konsernet. Våre brukere logger inn, betaler for annonser og for abonnement, kjøper hus og bil, laster ned kvitteringer og kuponger, tar opp lån, forsikringer og så videre. I alle disse transaksjonene er den finansielle teknologien sentral – og også vi jobber aktivt med å bedre kundereisen her fremover. Vi har allerede koblet Dintero med ett av våre selskaper, sier han.
Dintero er i dag til stede i Norge og Sverige, men har videre ekspansjonsplaner i Europa.
Vi er en langsiktig investor og tror at Dintero på sikt kan bli en betydelig aktør i dette markedet. Vi ønsker å delta på denne reisen og vil støtte selskapet både med kapital og kompetanse, avslutter Mats Staugaard.