I går lanserte Klarna en splitter ny app - med blant annet en AI-drevet shoppingfeed, kalt discovery shopping feed.
For kort tiden siden kunne betalingsgiganten fortelle at de har inngått et samarbeid med OpenAI hvor ChatGPT bistår med shoppingråd til rådville forbrukere som ved klikk på chatrobotens forslag ledes direkte inn i Klarnas shoppingunivers.
I løpet av de siste 18 årene har vi blitt en global shoppingdestinasjon med smarte verktøy for forbrukere fra hele verden. Vår AI-drevne discovery shopping-feed er den neste evolusjonen i Klarnas app mot å gjøre den til startpunktet for alle innkjøp. Dette er en videreutvikling av flere AI-initiativer, og gir forbrukerne mer personalisering enn noensinne.
De nye verktøyene vi lanserer i dag vil skape en rikere og bedre opplevelse for alle, samtidig som det skaper store muligheter for butikkene til å vokse, sa Sebastian Siemiatkowski, medgründer og CEO i Klarna, i en kommentar til lanseringen.
Brukthandel-bidrag
Blant en rekke andre nye funksjoner, som Ads Manager og Creator Shops, finner vi også Klarnas bidrag til C2C-plattformer. En videresalgsfunksjon skal gjøre det enklere for forbrukeren å raskere legge inn produkter som tidligere er kjøpt gjennom Klarna, for salg på markedsplasser.
Både bilder og produktdetaljer i annonsen blir ved et klikk forhåndsutfylt slik at forbrukeren kjapt kan selge varen videre via andre plattformer.
Dette gjør det langt mindre krevende å legge ut et produkt for videresalg, og er bra for både forbrukerens lommebok og miljøet, skriver selskapet.
Tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig i Sverige hvor man har etablert et samarbeid med Traderea. Norske forbrukere får oppleve Klarna-appens nye drakt, men ikke discovery feed, som oppdateres i sanntid og skal levere stadig mer skreddersydde anbefalinger etterhvert som den lærer seg forbrukeren å kjenne.
Ads Manager er en selvbetjeningsløsning for butikker, som tar i bruk betalingsselskapets førstepartsdata.
Butikkene kan nå rett kjøper til rett tid, samtidig som de sikrer at forbrukere får en mer relevant shopppingopplevelse. Plattformen tilbyr merkevarer en enklere og mer effektiv måte å annonsere på – fra oppretting av annonse og målgrupperetting, til rapportering i plattformen for å optimalisere kampanjen, skriver Klarna.
I Creator Shops skal innholdsskapere få muligheten til å lansere sine egne utstillingsvinduer på Klarnas hjemmeside, som forøvrig også kan deles på egne sosiale kanaler.