Nå skal mer enn 90 millioner Klarna-brukere i 16 land umiddelbart kunne sjekke hva shoppingen deres har resultert i av CO2-utslipp.
I tillegg skal selskapet donere 1 prosent av sin siste finansieringsrunde, hvilket tilsvarer 10 millioner dollar, til initiativer som fokuserer på de store klimautfordringene og tap av artsmangfold.
Den nye tjenesten er et samarbeid med selskapet Doconomy og blir en del av Klarnas app, som 18 millioner mennesker bruker aktivt hver måned. I følge betalingsgiganten er dette et naturlig steg i utviklingen og "like naturlig som merking av næringsinnhold i mat".
Når maten vi spiser er merket med innhold av både fett, sukker og salt, hvorfor skal ikke CO2-utslippet vi står for være like synlig? Denne informasjonen er ikke en luksus vi skal betale for, men en helt essensiell del av all shopping. Vi tar alle avgjørelser som påvirker vårt felles klima. Da er det helt avgjørende at hver og en av oss har informasjonen som skal til for å foreta smarte klimavalg på en enkel måte, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski, i en pressemelding.
Nylig lanserte konkurrenten Qliro tilsvarende tjeneste, der brukerne ser hvor mye karbondioksid deres livsstil forårsaker.